Flygolyckan i Milano
Innehåll- 1. Olyckan - 2. Aktuellt - 3. Fakta om planet - 4. Nytt1. Olyckan
Den 8 oktober 2001 hälsade kapten Joakim Gustavsson de 104 passagerarna välkomna ombord på flight SK 686 från Linate-flygplatsen utanför Milano till Köpenhamn-Kastrup. Planet var kraftigt försenat p.g.a. dimma och bagagetrubbel. Denna morgon utgjordes besättningen, förutom Gustavsson, av styrman Anders Hyllander. Planet taxade ut mot startbanan i mycket tät dimma. Vad kapten Gustavsson inte visste då var att flygledarnas markradar var ur funktion. Han begärde starttillstånd och accelerade planet, en McDonnell Douglas MD-87, upp till beslutsfart V1, ca 100-120 knop, över vilken man inte kan avbryta starten. Då klockan är 08:12:35 ser Kapten Gustavsson en Cessna framför sig. Han försöker få planet att lyfta men framhjulet fastnar i Cessnan som sprängs i tre delar. Kaptenen försöker att fortsätta starten. Planet lyfter inte och Kaptenen har inget annat val än att dra full back på motorerna (att reversera), även fast han vet att det är försent. Detta gör att planet svänger kraftigt åt höger och undkommer terminalbyggnaden som befolkas av 800 personer. MD-87:an slår i en byggnad för hantering av bagage. Kapten Gustavssons agerande var hjältemododigt och helt korrekt.
http://album.lunarstorm.se/fullsize/840/{840EF563-7C36-46FA-ACBB-83C640E4CA5F}.jpg
För SAS var detta den fjärde dödsolyckan och den svåraste i bolagets historia. 48 av passagerarna var italienare, 16 var danskar och 16 var svenskar. Några flygplatsanställda i lastterminalen omkom också. Bland de svenskar som omkom fanns ett ungt gokartlag från Stockholm som hade ställt upp i tävlingar i Italien.
http://www.crinova.it/Linate/image21.jpg
Efteråt visade det sig att säkerheten på Linate-flygplatsen var under all kritik, bl.a. skulle en hel del utrustning ha moderniserats för längesedan. Skyltningen på taxibanorna bristfällig, vilket ledde till det missförstånd som orsakade olyckan. Olycksutredningen lade skulden på de italienska luftfartsmyndigheterna. SAS-piloterna friades helt och hyllades som hjältar. Även den tyske Cessnapiloten, som var mycket erfaren, friades då han bara följde taxiskyltarna som var felaktiga. Flygledaren Paolo Zacchetti pekas ut som en av de ansvariga för olyckan då han inte tog reda på var Cessnan befann sig då han gav kapten Gustavsson klartecken för start.
Det visade också att räddningstjänsten var extremt dålig den dagen. Rättsläkare konstaterade efteråt att 3 av de 4 personerna ombord på Cessnan levde efter kraschen men kvävdes senare. Senast en minut efter en flygkrasch på en flygplats ska räddningstjänsten vara på plats - på Linate tog det fem minuter vilket vid tillfället i fråga var skillnaden mellan liv och död. Även ett antal människor på SAS-planet överlevde själva kraschen men dog av den kraftiga branden. Det sägs att de i de främre delarna av planet levde efter kraschen - då även piloterna.
SAS har nu börjat flyga till Linate igen med sina Airbus A321.
2. Aktuellt
- 30 juni 2003: Rättengången mot fyra av de åtalade skjuts upp 25 dagar då de nyttjar en lag gällande erkänning och strafflindring
- 13 mars 2003: artikel i DN:
- 26 juli 2002: artikel i Aftonbladet:
http://www.carelmecarmilan.it/pagg_linate/linate_jpg/linate01.jpg
Stor förödelse efter kraschen, det tog två timmar att släcka den våldsamma branden
3. Fakta om planet
Planet var av typen MD87 och bar namnet "Lage Viking".
- Passagerare: 104 (varav 17 svenskar och 3 norrmän).
- Besättning: Sex personer varav fyra svenskar: kaptenen Joakim Gustavsson, styrmannen Anders Hyllander, stewarden Olaf Jakobsson och flygvärden Janne Penttinen.
- Övriga två var danska medborgare: pursern Lise Lotte Andersen och flygvärden Eiler S Danielsen.
- Ursprunglig avgångstid: kl 07.35 med mellandlandning i Köpenhamn kl 09.40 och ankomst till Stockholm, Arlanda flygplats, terminal 5, kl 11.35.Avgången skedde kl 8.14, då olyckan skedde.
Detta är den näst värsta runway incursion som någonsin inträffat. Den värsta inträffade på Teneriffa. Se Flygolyckan på Teneriffa
4. Nytt
En del av översättningen från olycksrapporten från Italienska haverikomissionen
Flygledartornet kunde inte se något i den täta dimman och fortsatte desperat att anropa flight SK686. Medan räddningstjänsten väntade på order att rycka ut.
De italienska reglerna säger att räddningstjänsten måste ha order från flygledartornet innan man kan ingripa.Vem som bestämt det är oklart, liksom alla ansvarsfrågor.
- Det råder viss oklarhet kring detta, erkänner Giorgio Fossa, chefen för Milanos flygplatser i förundersökningen.Normal internationell beredskapsstandard är tre minuter.
För de fyra i det privata Cessna-planet tog det 25 minuter inann brandkåren var på plats.Obduktionsresultaten visar att en av piloterna och en passagerare i Cessnan överlevde kollisionen och dog i branden, och därmed kunde ha räddats.
När tornet till sist förstod vad som hänt fungerade dessutom inte telefonlinjerna.
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Kategorier för Flygolyckan i Milano
Linate SAS Olycka(1), KaptenJocke Gustavsson(1), Milano SAS Olycka 2001(1)Intresserad av fler artiklar?
Lage VikingSveriges landslag
BlåGul Styrka
Archibald Douglas
Douglas Aircraft Company
Härold
Svenska Heraldiska Föreningen
Gröna stubben
Nyandlighet