Pressbyrån
http://www.pressbyran.se/pbweb/pressbyran.nsf/shared_logo.gifPressbyrån (http://www.pressbyran.se), företag som driver kiosker och små servicebutiker runt hela sverige, ofta på eller i anslutning till tågstationer och bussterminaler. Man har idag ca 320 anläggningar varav ca hälften drivs av Pressbyrån själva och hälften av franchisetagare. Företagets målsättning är, enligt deras hemsida, att ha god tillgänglighet både vad det gäller placering och öppettider. Pressbyrån ägs idag av det norska företaget Reitan Handel AS som även äger bl.a. 7-Eleven och Rema 1000.
Historik
Pressbyrån är ett gammalt svenskt företag som utvecklats ur Svenska Telegrambyrån, som av SJ år1899 fick i uppdrag att sälja tidningar på landets tågstationer. År1906 öppnades den första kiosken utanför Helsingborg centralstation. År1909 tog man namnet Svenska Pressbyrån, som var ett bolag som ägdes av den svenska pressen. Pressbyrån hade också försäljning ombord på tågen och år1932 införde man en världsnyhet, man kom på ett sätt att få fram tidningarna till orter utanför Stockholm, där tidningarna trycktes, på ett snabbare sätt. Detta uppnåddes genom att man buntade och sorterade tidningarna ombord på tågen under färd. Detta system användes ända till år1984 då tidningarna kunde börja tryckas på flera orter. Pressbyrån har också haft egen produktion av vykort, en verksamhet som startade år1932 och upphörde år1966. Vykorten föreställde lokala sevärdheter och kännetecken. När hälsovårdsnämnden runt år1935 bestämde att strutglass inte skulle få säljas av kiosker introducerade Pressbyrån, genom sitt nystartade bolag Stockholms Glacefabrik, en idé från USA där man i stället förpackade pinnglass i hygieniska förpackningar, som man sedan kunde sälja under namnet Alaskaglass. I dag har man ingen egen glasstillverkning men man säljer som alla vet fortfarande glass.
År1950 började tidningar transporteras med flyg och även här var Pressbyrån med. Man hittade på ett system där man kunde fälla ihop passagerarsätena på väg från Stockholm och, när man lossat tidningarna, fälla upp dem igen på returresan och på detta vis öka effektiviteten genom att ta passagerare. Detta blev grunden till flygbolaget Linjeflyg, där Pressbyrån var en av delägarna.
I Stockholms tunnelbana var Pressbyrån med och hade kiosker på varje station på den första sträckan, den gröna linjen.
Artikeln skriven 2009-01-19 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
ArkebuseringOberoende
Stockholms stadsteater
Fredrik Ljungberg
Diamantbollen
Alexander Farnerud
Landskrona BoIS
Manchester United
Skämt