XRV AfricaTwin
Kort XRV-historikBild XRV750:http://www.tradebit.com/usr/manual/pub/9002/Honda-Africa-Twin-XRV-750.gif
I slutet av 70-talet fick en lite smågalen fransman vid namn Thierry Sabine iden till ökenloppet Paris-Dakar, Tävlingen kördes första gången 1979 och som den extrema uthållighets- och kvalitetstest det var så ökade intresset för offroadmotorcyklar lavinartat, först i Frankrike och därefter resten av Europa.
Naturligtvis fick detta utvecklingen att ta fart på allvar och de flesta motorcykeltillverkarna kokade på starkare motorer bättre fjädringar och tuffare ökenlook. Efter att Yamahas XT500 vunnit de två första åren så tog BMW ett klart grepp om tävlingen med segrar -81, -83, -84 och -85. -82 vann en Honda XR550, mest på grund av att samtliga officiella BMW-cyklar brutit efter halva loppet på grund av växellådshaveri.
Honda kunde inte stillasittande titta på medan BMW åtnjöt den uppmärksamhet och ”gratisreklam” det innebar att vinna ett Dakar så till -86 presenterade de en värdig utmanare. Detta var anfadern till vår kära XRV750, den hette NXR750 och kom att ta över BMW:s Dakar-dominans med segrar -86, -87, -88 och -89.
En sympatiskt japan har ritat denna NXR. http://www2.cc22.ne.jp/~harada/NXR750
Fröet var sått och som -87 års modell presenterade Honda en för dem helt ny typ av motorcykel, äventyrstourern, en kåpförsedd offroad som döptes till Transalp, dragen fanns där men särskilt mycket inspiration av NXR750 hade den inte. Det hade däremot nästa medlem i familjen som presenterades som -88 års modell, racemässigt lackerad i Rothmans-Hondas färger. Namnet var XRV650 AfricaTwin med modellkoden RD03.
Denna ersattes av XRV750 RD04 till -90. Förändringarna bestod i mer slagvolym, starkare ram, Tripmaster (från-92) och dubbla bromsskivor fram. -93 var det dags att byta modellbeteckning till RD07 och detta innebar lägre vikt, ny ram och ny placering av luftfiltret. -96 var det dags för nästa större ändring med modellbeteckningen RD07A och skillnaderna från RD07 är i stora drag kosmetiska, samt att de slopade den lätt åtkomliga fjäderförspänningen på bakfjädern. RD07A är den modell som enligt ramnumren tillverkades fram tom -00, fast teorier finns om att de tillverkades till -02 med ramnummer som -00 för att undgå vissa EU-regler om miljögodkännande på mc-motorer.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
KerrangHuvududden
Little Eva
Grant Lee Phillips
Integralhjälm
Daevid Allen
The avslappnat Machine
Merseybeat
Sapfo