Volvo P1800
Innehåll- 1. Historia - 2. Kuriosahttp://www.volvop1800club.se/bildarkiv/coupe/images/42coup.jpg
1. Historia
Volvo P1800 startade som projekt under tidigt 1950-tal. Volvo ville ha en sportvagn och det blev Frua (dotterbolag till Ghia) som 1957 fick ordern att rita Volvos sportvagn. Drivanden bakom projektet var Helmer Petterson som tidigare hade varit med om Volvo P1900 som lades ned. Helmer var i princip sysslolös och lär ha sagt:Varför gör vi inte en riktig sportbil?
När tåget väl var igång var det bara en fråga om vem som skulle bygga sportbilen åt Volvo. Helmer kontaktade Karmann-fabriken i Tyskland, VAG satte dock stopp för detta och det blev istället Jensen i England som byggde bilen.
Den P1800 som kom att produceras fick den nya B18-motorn med dubbla SU-förgasare. Den gavca. 100 hk och var ihopkopplad med Volvos M40 växellåda med elektrisk överväxel (kallad M41). De första pressbilderna släpptes 1959.
P1900 hade lagts ned för att det var en dålig Volvo och krisen kom även för P1800, Jensen kunde inte hålla kvaliten på bilarna och 1963 flyttade Volvo produktionen till Göteborg. De P1800 som kom ur Göteborg fabriken hette P1800S och hade ytterligare 8 hk och betydligt bättre kvalitet.
http://www.volvop1800club.se/bildarkiv/cab/images/cab3.jpgVolvo P1800S Cabriolet
1966 kom nästa betydande steg, man höjde motoreffekten till 115 hkEtt mindre antal cabrioleter byggdes av mindre Volvohandlare, t ex i Volvoville, i USA, och av konverteringsfirman Radford i England. Volvo själv gjorde aldrig någon cabriolet på P1800. Dessutom fanns den med trimmningssats på 135 hk.
1969 bytte Volvo P1800 motor till Volvos B20, med dubbla Strombergförgasare. Vagnen bytte året efter namn från 1800S till 1800E. P1800E hade 120 hk och E:et stod för elektronisk styrd bränsleinsprutning. Bilen utrustades också med lättmetallfälgar och instrument med svarta mätartavlor. Men trots ökad effekt och moderniseringar började Volvo P1800 bli en omodern vagn. 1971 presenterades den sista varianten P1800 och den hette P1800ES, en "sportswagon", dvs en herrgårdsvagn eller combi.
http://www.volvop1800club.se/bildarkiv/es/images/19.jpgVolvo P1800 ES, kanske den snyggaste Volvon någonsin
1972 ökade man effekten ytterligare till 124 hk. Bilens prestanda var inte pjåkig, 0-100 på dryga 10 s och en toppfart på 185 km/h. Klockan 14:00 den 27 juni 1973 dog Volvo P1800. Volvo hade dock ett sammarbete med italienska Coggiola om en P1800ESC men tyvärr blev det aldrig något av den modellen.
All den här faktan och mycket mer hittar ni på http://www.volvop1800club.se/
2. Kuriosa
http://www.saint.org/images/corgivol.gif
Volvo P1800 var också Simon Templars val. Helgonet körde denna fantastiska sportbil i sin TV-serie.
http://www.saint.org/images/roger1800.jpgRoger Moore som helgonet.
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Nanna WalderhaugDan Viktor
Tora Håkansdotter
Rune Edberg
Hagge Geigert
Occitanien
Musikant
Alnitak
Alnilam