Volvo 240
http://home.no.net/~sekle02/volvo%20240.jpgVolvo 240 lanserades år1974 som en vidareutveckling av Volvo 140. Serien har tillverkats som 2- och 4-dörrars sedan samt som 5-dörrars kombi. Modellen hade 4-cylindring motor, i början antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B21 eller den större B23 på samma bas, och var konventionellt uppbyggd med bakjulsdrift via stel bakaxel. De manuella växellådorna var första året M40 och M41, men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 76 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW 35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW 55, även den 3-stegad. Under olika år fanns lite olika modellbeteckningar, t ex 242 för 2-dörrars, 244 för 4-dörrars osv. Femdörrarsvarianten (kallas så gott som alltid Volvo 245) var under många år svenska barnfamiljers standardbil med gott om utrymme för barnvagnar, campingutrustning osv. I Film/Vi hade i alla fall tur med vädret färdas huvudpersonerna givetvis i en Volvo 245.
240-modellen stod på topp år1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten DL via GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjyvstopp eller sura tändstift. GLT och GLE var försedda med bränsleinsprutning. Toppmodellen Turbo hade en motor på 155 hk. Bensinmotorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall med enkel överliggande kamaxel. Även dieselmotorer fanns, men de tillverkades av VAG.
Efter 1985 blev modellvarianterna färre, eftersom Volvo satsade på efterföljaren Volvo 740. Tillverkningen upphörde inte förrän år1993, då plats behövdes i produktionen för Volvo 850. År2003, tio år efter att Volvo lade ned tillverkningen av 240, är modellen fortfarande den näst vanligaste Volvon som rullar på svenska vägar. Volvo tillverkade nästan tre miljoner bilar av denna modellserie.
Modellen lanserades som en bil med god krocksäkerhet. Den förknippas med just säkerhet, inte alltför spännande köregenskaper samt näst intill outslitlighet. Den enkla konstruktionen är alla hemmamekanikers dröm. Bilen är också relativt slittålig, bland annat vad gäller de 4-cylindriga motorerna och de manuella växellådorna. Många bilentusiaster som sommartid kör exklusiva bilar använder Volvo 240 som vinterbil.
Volvos chefsdesigner hette på den tiden Jan Wilsgaard. Han fick en gång frågan om vad han trodde gett Volvo 240 dess enorma popularitet. Han lär ha svarat nånting i stil med att det nog berodde på att den var lite fyrkantig och trög, ungefär som svenskarna själva.
Modellen satte Volvo rejält på kartan i USA, där modellen och märket förknippades med klass, god smak och stil. En bostonadvokat lär ha varit den typiska kunden.
Några 240 modeller:
- 240 L - utan heltäckningsmatta och klocka
- 240 DL - Lite lyxigare
- 240 GL - I början en lyxmodell med t.ex. elhissar och bränsleinsprutning, blev senare lite "snikigare", och basmodell i 240-programmet.
- 240 GLE - "Lyxmodellen" sedan GL blev basmodell, i grund och botten en Volvo 260 fast med fyrcylindrig motor.
- 240 GLT - Efterträdaren till GT. Svarta lister, insprutning, Volvo 260 motorhuv osv. Fanns ej som tvådörrars, till skillnad från GT som enbart fanns med två dörrar.
- 242 GT - Motorstarkare version från slutet av 1970-talet
- 240 Turbo
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
UNDPGermaine dom Staël
Cirkulationsplats
Byråkrati
Atomkraft
Anrika
Härdsmälta
Ringhals
Harrisburg