Vingklaff
Vingklaffar utgör den bakre delen av en flygplansvinge. Deras huvudfunktion är att ge planet extra lyftkraft vid låga farter. Det finns olika lägen hur mycket vingklaffarna är aktiverade. Vid start används vingklaffar främst för att planet ska lyfta vid lägre hastighet, då man nästan aldrig startar med fullt gaspådrag. Vid landning låter de planet flyga i en lägre hastiget och inte tappa höjd samtidigt.Nedan följer de lägena som finns på ett vanligt trafikflygplan samt vad som gäller för varje grad.
- 1 - Max hastighet 250 kts - används vid start från långa banor (över 2600 m)
- 5 - Max hastighet 220 kts - används vid start från banor mellan 2200 m och 2600 m
- 10 - Max hastighet 200 kts - används vid start från mycket korta banor under 2200 m långa
- 15 - Max hastighet 200 kts - används vid normal inflygning 7 km från landning
- 20 - Max hastighet 190 kts - används vid normal inflygning 5 km från landning
- 25 - Max hastighet 180 kts - används vid inflygning 3 km från landning och landning av lätt lastade flygplan
- 30/40 - Max hastiget 140-170 kts - används vid landning av tyngre lastade flygplan
http://sobering.terracom.net/MOF_4-97/N7001U/N7001U_stbd_flaps_rear.jpeg
På engelska kallas de för Flaps, och är ser det ut som de är fullt nere, dvs 30/40
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Kategorier för Vingklaff
Flygplan(1)Intresserad av fler artiklar?
RobynEva Swartz
Stavros Louca
Färgblindhet
Tripolis
Vaksala torg
Edward Hald
Biografdöden
InterSystems