VFR800
Fakta om VFR800. Denna text baseras på beskrivningen av Honda VFR750.Bild VFR800:http://www.honda.co.jp/motor-roots/picbook/img/vfr800.jpg
Den kanske största förändringen av VFRen hittils kom 1998 med uppgraderingen till 800cc. Enkelsvingen kvar, och fortfarande en genomtrygg och skottsäker sporttouringmaskin. Nu kunde man skryta med mer kubik, mer teknik och mer balans. Honda kallade det, med rätta, en lika stor revolution som när modellen kom 1986.
Med insteget tagit i tvåtusentalet lät Honda VFRen ta formen av en blandning av rymdfarkost och insekt. 2002 lät man trumma att det nu fanns DCBC, ABS, V-TEC, avgasrening, kraftigare ram och gaffel. Och inte minst: hela fyra lampor fram…
2006, i tid för ett nytt fyraårsintervall, släppte Honda denna den knappt alls uppgraderade versionen av VFRen. Generationskiftet uteblev. Istället färgades spiralfjädern på Pro-Linken om, kåpbiten mellan lysen fick färg och kåpglaset tonades. Mest revolutionerande var väl att den fick samma insprut som CBR1000RR och att V-TECen fått en mjukare övergångseffekt...
Spekulationer om en VFR1000 har florerat länge, om det är nåt som kommer får framtiden utvisa.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Michael MonroeKerrang
Huvududden
Little Eva
Grant Lee Phillips
Integralhjälm
Daevid Allen
The avslappnat Machine
Merseybeat