VFR750
En kort historik om VFRen och dess utveckling1982 tog världen emot den första utgåvan av vad som skulle bli världens kanske bästa motorcykel nånsin.
Honda VF750F, med syskonen C och S och kusinerna i 1000 & 1100 kubik som kom åren direkt inpå, emottogs av marknaden med öppna armar. Pressen jublade och VF:arna var på det hela taget mycket bra motorcyklar, men de hade ett stort problem – kamaxlarna slets onormalt fort.
Bild VFR750F:http://www.honda.co.jp/motor-roots/picbook/img/vfr750f.jpg
Detta tog Honda som given garantiåtgärd och så sent som under nittiotalet hörde jag talas om att Honda hade bjudit en deppig VF-ägare på en uppsättning kammar i garanti.
1986 var det dags för en rejäl omarbetning. Modellen släpptes med så många förändringar att endast motorkonceptet, kubiktalet och antalet hjul var detsamma. Och, kanske för att skilja sig från den tragiska kamhistorien behöll man inte ens namnet. VFR750F var född. Man stoltserade med att ha ”kanske släppt den mest avancerade serietillverkade motorn någonsinn"!
Pressen världen över var minst sagt sjukt nöjda med den nya hojen och man väntade bara att barnsjukdomarna och felen skulle komma. De kom aldrig.
Som grädde på det redan smörade moset släppte Honda 1988 en racermodell av VFRen; VFR750R – populärt kallad RC30 – såg dagens ljus. Förväntningarna nådde inte upp till verkligheten. En hoj som än idag får den mest inbitne nymodighetstörstande sporthojsåkare att höja på ögonbrynen.
Bild VFR750R:http://www.honda.co.jp/motor-roots/picbook/img/vfr750r.jpg
Den första uppgraderingen av VFR750F kom redan 1988. 16-tums framhjul hade blivit omodernt likaså 18 tums bakhjul. Nu skulle samtliga hjul under vagnen vara 17 tum. I övrigt var förändringarna av mindre betydande karaktär. Tändningsbrytare på sidstödet och andra blinkers var några av detaljerna.
1990 kom den första stora omarbetningen av VFR:en. Enkelsvingen var väl det mest banbrytande Honda erbjöd marknaden. Men även 4-1-rör, lågprofilsdäck och RC30-fälgar var heta nyheter. Kraftkällan var i stora drag oförändrad, medan ram och allt annat fick sig en rejäl tillputsning.
I nu invanda fyraårsimpulser släppte Honda den tredje generationen VFR750F. Ingen av uppgraderingarna var mer anmärkningsvärda än att Honda gav den praktiska låshållaren under sadeln separat utrymme i 1994 års HondaBladet.
Se även VFR800.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
XRV AfricaTwinMichael Monroe
Kerrang
Huvududden
Little Eva
Grant Lee Phillips
Integralhjälm
Daevid Allen
The avslappnat Machine