Variomatic
En typ av utväxling där man använder sig av en rem och två variatorer. En primärvariator och en sekundärvariator. De växlar genom att centripetallagen tvingar skivorna mot varandra vid hög rotation. Se variator för närmare beskrivning.http://www.classic-daf.nl/images/vario2.jpg
Förutom elmotor och muskelkraft är Variomatic är den enda helt steglösa kraftöverföringen i en bil. Den användes flitigt i holländska bilföretaget DAFs modeller, och fanns i de första modellerna av Volvo 340.Fördelen förutom avsaknade av koppling är att bilens vikt fördelas jämnare - variomaticlådan monterades i regel under baksätet. Nackdelen är en tyngre vikt och mindre sportiga köregenskaper.
En variomaticbil har oftast en liten växellåda med tre lägen: framåt, bakåt och neutralläge. Det senare används endast när man t.ex. byter däck med motorn igång. När bilen går på tomgång fördelas ingen kraft till hjulen utan först när man varvar motorn börjar variomaticlådan arbeta.
Kuriosa:
Eftersom backväxeln sitter innan variomaticsystemet så går bilen, teoretiskt sett, lika fort framåt som bakåt. I Holland var det ett tag vanligt med s.k. "crazy racing" där man tävlade med DAF-bilar som körde baklänges. Det skedde såklart ett flertal krasher i sådan tävlingar. När DAF såldes till Volvo och märket gick i graven slutade många med bakåttävlingarna för att kunna spara sina minnesmärken över holländsk bilindustri.Det är diskutabelt om möjligheten att köra bakåt i samma hastighet som framåt är en fördel.
Det är iallafall ett hårigt partytrick. //S4ndp4pper
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Kategorier för Variomatic
Variomatic(1), DAF(1), växellåda(1)Intresserad av fler artiklar?
Data WarehouseKonsekvent
Personal
Fujifilm
Optiskt ljud
Imax
Omnimax
Godtemplarorden
Grundsmak