Turbo
Innehåll- 1. Förbränningsmotorkomponenten - 2. Filmhunden - 3. Snabbt - 4. Ort - 5. Se även1. Förbränningsmotorkomponenten
En turbo är en avgasdriven turbin som driver en kompressor för att komprimera insugsluften till förbränningskamrarna i förbränningsmotorer (otto-, diesel-, wankel, ...). Den viktigaste parameter i en förbränningsmotor för att få ut hög effekt är att så mycket luft/bränsle som möjligt förbränns vid varje rotation. Stor cylindervolymen är en parameter som hjälper motorn att få in mer luft/bränsle per rotation. Dock är den större cylindervolymen till nackdel för kostnaden/vikten av motorn. Många ventiler (speciellt på insugssidan) är en till parameter som är viktig. Men den kanske effektivaste metoden är att åstakomma ett övertryck (i stället för sug). När mer luft pressas in i förbränningskammaren kan även mer bränsle sprutas in, och effekten kan därmed höjas. Det är turbons huvudsakliga uppgift. Turbon har en del nackdelar också - den tenderar att värma luften. Värmen uppstår naturligt av dels kompressionen i sig - men också av det faktum att turbon blir het av avgaserna. Det är därför i kombination med turbo även vanligt med laddluftkylare (intercooler) som kyler insugsluften för att den ska minska i volym varvid man kan pressa in ännu mera luft, sett till vikten, i cylindern. Även den termiska belastningen minskar då på motorn. I extrema fall komprimeras luften så mycket att temperaturen i förbränningskammaren stiger till en nivå där bränslet antänds direkt, utan inverkan av tändstiftet (så kallade spikningar). Då är mellankylning med intercooler helt nödvändigt för att få en kontrollerad antändning av bränslet. Ett annat sätt att motverka spikningar är att minska kompressionsförhållandet. Ofta har moderna turbomotorer spik-sensorer som sänker turbotrycket vid spikning. Det är också större risk för spikning vid lägre oktantal på bensinen. Förutom effekthöjningen kan ett turboaggregat ge en effektivare och därmed miljövänligare förbränning. Syftet med turbon är detsamma som kompressorn, men en kompressor drivs inte av avgaserna utan av motorns vevaxel (vanligen indirekt via en rem).
En idé är att det skulle kunna vara bättre ur bränsleekonomisk synpunkt att ha en liten motor med turbo än en stor med samma effekt men utan turbo. Att man ofta tvingas sänka kompressionsförhållandet på en bensindriven turbomotor för att undvika spikningar gör att den teoretiska förbättringen av bränsleförbrukningen inte uppnås fullt ut. En turbomotor är också mer komplex att bygga/installera och har fler komponenter - vilket har sina nackdelar.
Turbon är däremot synnerligen väl anpassad för installation på dieselmotorer. På grund av dieselmotorns arbetssätt finns inte risken för spikningar, och turbon kan ofta enkelt installeras utan negativa modifieringar av motorn. Följden blir en klar minskning av bränsleförbrukning för en motor med en viss maxeffekt. Idag finns det nästan inga dieselmotorer utan turbo - då turbons fördel är helt uppenbar. På en modern lastbil så dubblar man idag kraften med en turboinstallation. Och detta med en 10% viktökning.
2. Filmhunden
Turbo, filmhund,medverkande i TV-serien om privatdetektiven "Snoken" i rollen som hunden Tubbe.
3. Snabbt
Slang för något som är väldigt snabbt. Kommer av turbomotorn.4. Ort
En ort i Dalarna, väster om Hedemora.5. Se även
- Turbulens
- Turboloader
- Turbo 250
- Turbonegro
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Vetenskap samt folkbildningRest sten
Runsa
Glädjeflicka
Bustier
Torsolett
Runristare
Lossy
Duman