Trängselskatt
Trängselskatt är en metod för att försöka att minska biltrafiken under de tider på dygnet då trafiken är som mest intensiv. Tanken är att om man inför skatt för bilkörning under dessa tidpunkter, kommer många att undvika att ta bilen och trängseln därmed minska.
Annika Billström gick till val år2002 med löftet att inte införa trängselskatt. Men enligt den uppgörelse som Socialdemokraterna gjorde med Miljöpartiet efter riksdagsvalet år2002, kommer Stockholm nu införa trängselskatter på försök med start den 3 januari 2006 till och med den 31 juli 2006. Denna försöksperiod har allmänt kommit att kallasStockholmsförsöket.
Färdtjänst, miljöbilar, kollektivtrafik och bilar för rörelsehindrade var befriade från skatt under försöket. Idag Det är också gratis boende- och nyttoparkering för miljöbilar i Stockholms innerstad från den 2 maj 2005 och tre år framöver.
Fordonsägaren ska på eget initiativ betala trängselskatt. Enklaste sättet att betala sägs vara att "kostnadsfritt" (kostnaden uppgår för närvarande till c:a 150.000.000 kronor för skattebetalarna) beställa en transponder från Vägverket och betala via autogiro, dock har det visat sig vara många problem med metoden i inledningsskedet - alltifrån uteblivna eller svårmonterade transpondrar till vägran att godkänna valda autogirokonton.
Trängselsavgifter har sedan tidigare införts i London av Ken Livingstone. Att köra bil i centrala London kostar £5 per dygn, oavsett hur många gånger du kör i zonen. Flera svenska politiker och medier gör gällande att trängselskatterna i London är uppskattade, men det finns kraftig kritik även där.
Enligt de partier som står bakom förslaget, skall trängselskatten kallas trängselavgift, men såväl RSV som riksdagens sakkunniga har fastslagit att det rör sig om en en skatt och inte en avgift. I Helsingfors kallas i den Finska motsvarigheten till försöket skatten för smidighetsavgift.
I samband med valet söndagen den 17 september 2006 genomfördes en folkomröstning att genomföras i Stockholms kommun och delar av Stockholm län, som får avgöra om trängselskatt och utbyggd kollektivtrafik ska ingå som en permanent lösning för stockholmstrafiken.Aliansen lovade följa Länsvalet medans den dåvarande Regeringen skulle gå på Stockholms stads resultat. I Stockholm stad röstade 51,5% ja till Trängelskatt och i de 14 andra komunerna som deltog röstade 39,8% ja till Trängelskatt. Aliansen tog makten i Stockholm Stad men valde ändå att införa trängelskatt, skillnaden blev att miljöbilar fick bara vara befriande till 2010, Färdtjänst och Taxi ska betala och överskottet tillfaller vägarna och inte till kollektivtrafiken.
Aktuellt:
- 3 januari 2005 artikel i Expressen
- 2 januari 2005 artikel i DN
- artikel hos SvD
Relaterade länkar:
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
ArvsskattBolagsskatt
Skattetillägg
Nätövervakning
Nolltaxerare
Dubbelbeskattning
Kirby
Menelaos
Priamos