Start Logga In Skriv Artikel Om Oss
Vad söker du?
Allt om 'Telefonist'

Telefonist

Telefonist (även växeltelefonist) är en benämning på ett yrke.

link

Telefonister arbetade ursprungligen för den gamla telefoncentralen (den första i Sverige var Stockholms telefonstation kring förra sekelskiftet där sex till åtta telefonister arbetade) och deras uppgift var att sköta växlingen mellan trådarna när folk ringde; alltså s.k. växeltelefonister. Därför benämndes också "telefoncentralen" snart som "växeln" i folkmun.

När man i gamla tiders Sverige (och i övriga världen) lyfte på telefonluren fick man inte en kopplingston i örat såsom brukligt nu, utan möttes av en kvinnlig röst (telefonist har, åtminstone historiskt sett, av någon anledning alltid varit ett typiskt kvinno-yrke) som frågade "till vilken anknytning" man ville bli kopplad och vederbörande som telefonerade fick uppge anknytningsnummer (dvs dagens telefonnummer) som telefonisten sedan ringde upp...

Hur gick det då tekniskt till? Jo, när någon ringde till "växeln" på en tråd så föll en röd klaff med ett nummer ned, som visade att någon ringde på "linjen", som det så populärt hette. Telefonisten satte då i en propp som satte henne i förbindelse med den som ringde och så fick han/hon begära det nummer han/hon önskade. Telfonisten satte sedan i en annan propp som förband det begärda numret med den uppringande, fällde upp klaffen och gick själv ur samtalet. Telefonisten meddelade den uppringande att det var kopplat och klart, lade på sin egen mikrofon, ringde om igen och gav då signal till den inkopplade apparaten, varvid både det uppringande numrets nummerklaff och den uppringdes åter ramlade ner. När de ramlat ner fällde telefonisten upp båda igen - och så kunde samtalet mellan de båda parterna äntligen börja!

Vill man studera närmare hur detta fungerar i praktiken är det bara att slå på tv-apparaten en vanlig vardagseftermiddag då någon gammal svensk matinéfilm går på tv; alltid i någon scen av filmen så rings, växlas och kopplas det efter dåtidens gamla modell...

Så småningom infördes maskinella växelbord på 1960-talet som kopplade maskinellt (det var här "tut-tonen" i telefonluren uppstod) och man kunde ringa själv direkt. Telefonisten försvann således ut ur telefonluren -men kom att kvarstanna som fenomen på olika företag och myndigheter där hon lotsade kunder till rätt instans och rätt person som kunde hjälpa till. Telefonisten, i detta hänseende, var självklar ända in på 1990-talet då knapptryckning som nytt påfund infördes och som allt fler företag/myndigheter numera väljer att hålla sig med istället för telefonister för att spara pengar (ty en telefonist ska ju ha lön - en telefonsvarare klarar sig utan detta). Saknad är dock telefonisten av många, eftersom henne gick det de facto att tala med - som bekant är det lite svårare att få kontakt med en förinspelad telefonsvarare, särskilt om man har ett ärende som inte riktigt stämmer överens med något av de förbestämda knapptrycknings-valen (vilket ju brukar vara ganska ofta)- man liksom tvingas chansa på något som låter rätt och, ja, det brukar sällan falla särskilt väl ut... Man får börja om, kanske blir ställd i en telefonkö med en nervpåfrestande bakgrundsmusik och där en datorröst emellanåt meddelar att "det är x antal samtal före dig, var god vänta!" och tiden och tålamodet tickar iväg tillsammans. I sådana stunder fäller man en tår över telefonistens bittra öde och skänker en uppskattande tanke till vad hon (och emellanåt han) uträttat här i världen.

Telefonist har, som sagt, i historien alltid varit mer elle mindre ett serviceyrke vikt åt kvinnor; först långt senare (typ 1970- 80-talet) dök enstaka manliga telefonister upp, men fortfarande idag - i den mån telefonister överhuvudtaget existerar - är de i underläge...

Bilder:

linkGamla hederliga telefonister anno ca 1970-tal

linkEn telefonist av något modernare upplaga

link Naturligtvis finns det även manliga telefonister, även om de ej är/har varit många

Länk:

  • Svenska Telemuseum: http://www.telemuseum.se/

Redigera?

Artikeln skriven 2009-01-15 av Learning4sharing

Inga kategorier för denna artikel än...

Vi behhöver hjälp att kategorisera våra artiklar. Kan du skriva ett nyckelord för denna artikel? Du kan skriva upp till 3 olika nyckelord för denna artikel, vi uppskattar din hjälp!

Skriv nyckelord som du tycker beskriver denna artikel på ett bra sätt. Du kan ange 3 olika nyckelord för denna artikel, max 20 tecken per nyckelord.

  1. Lägg till fler
    Skriv in svaret på frågan: 0+10

Intresserad av fler artiklar?

Restauranghögskolan i Grythyttan
Matpris
Andreas Larsson
Markus bit Monego
Michel Jamais
Kröka
Svenska Barnboksakademin
Tio fotografer
Svenska Dagbladets litteraturpris

Senaste sökningarna

HCO har fått 1319 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:40:22.

bok har fått 1274 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:38:02.

MC har fått 1480 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:37:43.

industriella har fått 1194 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:36:47.

peter viitanen har fått 1233 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:31:08.

bujinkan har fått 1080 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:30:35.

Hemmesta har fått 1233 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:30:03.

postfix har fått 1233 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:29:00.

eskilstuna har fått 1253 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:28:28.

agner har fått 1296 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:27:43.

14 har fått 1635 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:27:23.

Bikaraktä har fått 962 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-02 04:25:49.

Designed by: template world
Learning4sharing.nu
All Rights Reserved. 1.58 SEK

Logga in

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar!

Ingent Konto?

Skaffa konto för att redigera och skapa nya ariklar Nytt Konto.

Ny Användare

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar! Skapa konto nedan.


Ett verifieringsmail kommer att skickas till din E-post som du måste öppna och verifiera din E-post med

Lägg till artikel

Du är inte inloggad.

Logga In eller Skapa konto.