Tändkulemotor
Tändkulemotor är en äldre sorts förbränningsmotor med låg kompression som även kallas råoljemotor, lågtrycksdiesel och senare även semidiesel. Själva tändkulan är ett ihåligt järnklot, en del av cylinderns topplock, som med ett hål är förbunden med cylindern. Kulan kräver förvärmning för att motorn ska starta, men håller sig sedan varm av förbränningen i cylindern. Förvärmning kan ske med blåslampa, gasolbrännare, svavelpatron eller ett kraftigt elektriskt glödstift. Genom att bränslet sprutas in i tändkulan och förgasas kan man använda bränsle av mycket låg kvalitet, därav benämningen råoljemotor.Motorn arbetar oftast enligt tvåtaktsprincipen med vevhuset som spolpump. Vanliga fabrikat var bla Bolinder-Munktell (senare Volvo BM), Skandia, Seffle, Lidan, Pythagoras,Beijer, Vänermotor, Vestervik, June Munktell (JM) mfl.Motorerna användes som kraftkälla inom sjöfart, jordbruk, skogsbruk, gruvdrift m.m.De slutade tillverkas under 1960-talet då de blev allt mer omoderna och tunga.En motor på 200 hästkrafter kan väga nästan 12 ton, men den har ett våldsamt högt vridmoment och om en modern diesel ska ersätta tändkulan så behöver ofta effekten dubblas eller fyrdubblas.
Det är tändkulemotorn som ger fiskebåtarna det karakteristiska tuffande ljudet.
Se även
- Pythagoras industrimuseum
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
PilkastningPublic bild Limited
Skånelanden
Borrelia
Anaplasma
Ehrlichia
Vanlig fästing
Knaprig
Interpretera