Storstockholms Lokaltrafik
Innehåll- 1. Allmänt - 2. Trafikslag - 3. Organisation - 3.1 Dotterbolag - 3.1.1 Helägda - 3.1.2 Delägda - 4. Historia - 5. Taxa - 6. Hänvisningar - 6.1 Entreprenörer och sammarbetspartners - 6.2 Företagshistoria - 6.3 Trafik och taxa - 6.4 Övrigthttp://www.sl.se/templates/images/frameset/logo.gif
1. Allmänt
SL, AB Storstockholms Lokaltrafik, http://www.sl.se/, har hand om kollektivtrafiken i Stockholms län. Ägs av Stockholms läns landsting. SL finansieras till 50% av skattemedel och till 50% av biljettintäkter.2. Trafikslag
Trafikslagen inkluderar- Tunnelbanan
- Tvärbanan, linje 22
- Nockebybanan, linje 12
- Roslagsbanan
- Saltsjöbanan
- Lidingöbanan, linje 21
- Pendeltåg
- Buss, uppdelat i flera områden med ungefär en depå per område
3. Organisation
Alla trafikslagens drift är utlagda på olika externa driftbolag. Själva SL är nedbantat till nästan enbart ett beställarbolag. Underhållet av de spårburna fordonen sköts av entreprenören Tågia.SL driver även , beläget på Söder i Stockholm, samt är majoritetsägare i SL Kundtjänst AB.SL är organiserat i dotterbolag, intressebolag, specifika projekt och avdelningar med eget ekonomiskt ansvar. Ett försök till organisationstabell finns nedan:
SL-|- | Kansli|___________|___________|Säkerhet | | | |Strategisk planering|___________|___________|Personal| | | |Information|___________|___________|Ekonomi & Finans | | | | | ________________|_______________ |Affärsenheten|Infrateknik | |(Trafik) |(Teknik)| |_______________|______________|
Administration &Stab Ekonomi Bana Försäljning Fastighet
KontraktIT
Planering Signal
Fordon
3.1 Dotterbolag3.1.1 Helägda
- SL Infrateknik AB
- AB SL Finans
- SL HR-service AB
3.1.2 Delägda
- AB Transito SL äger 54% av aktierna
- SL Kundtjänst AB SL äger 51% av aktierna
SLs bolagsstyrelse består av landstingspolitiker och arbetstagarrepresentanter. Den politiska majoriteten i landstinget bestämmer även i SLs styrelse. SLs styrelse fattar beslut om trafikens omfattning, kvalitet och utveckling inom de ramar som Stockholms läns landsting anger.
SLs styrelse:Anna Berger-Kettner, ordförande (s)Gertrud Brorsson, 1:e vice ordförande (mp)Maria Wallhager, 2:e vice ordförande (fp)Sven-Inge Nylund (s)Christina Lyngå (s)Kerstin Pettersson (v)Hans-Erik Malmros (m)Charlotte Broberg (m)Michael Stjernström (kd)http://www.sl.se/cs-media/om_sl/jpg/000005811.jpgSLs styrelse
Verkställande direktör:Lennart Jangälv från 3 november 2003Ingemar Ziegler, t.f. vd 9 maj 2003 - 3 november 2003.Gunnar Schön 1 april 2000 - 8 maj 2003Kjell Nilsson 1 oktober 1998 - 1 april 2000Leif Axén 1 september 1988 - 1 oktober 1998Ingmar Bäckström 1 januari 1973 - 1 september 1988Helge Berglund 1 januari 1967 - 1 januari 1973
4. Historia
SL bildades år1967 i och med ombildningen av AB Stockholms Spårvägar (SS). Detta skedde för samla länets lokaltrafik i ett och samma bolag. 1990 inledde SL det projekt som kom att kallas SL-90. Man delade upp bolaget i mindre delar där moderbolaget blev beställare och de olika garagen blev utövare. Man bolagiserade trafikutövarna och lät privata företag konkurrera genom upphandling.5. Taxa
SLs taxa bestämms av Stockholms Läns Landsting. Det finns en uppsjö olika kort och kupponger, även om en viss utrensning av kort- och kuppongfloran skett senast åren. Det billigaste sättet att resa med SL är något av de olika periodkorten. Periodkorten gäller för obegränsade resor med SL inom Stockholms län. Periodkort, som riktar sig till alla resenärer finns i varianterna 1-dygnskort, 24-timmarskort, 3-dygnskort, 72-timmarskort, 30-dagarskort (kallas fortfarande ofta månadskort), säsongskort(januari - april, maj - augusti, september -december) samt årskort. Det finns även en mängd periodkort med en snävare målgrupp; såsom terminskort, terminskort+, sommarlovskort, wild card, kongresskort, gruppkort, besökskort och tjänstekort. Därutöver finns en uppsjö andra kort utgivna av andra trafikutövare och föreningar som SL har samarbete med. År2005 planerar SL införa Resekortet, vilket förändrar utbudet av kort radikalt. SL har på senare år fått kritik för att ha höjt taxan betydligt mer än för att täcka inflationen.Pris på 30-dagarskort (tidigare månadskort) genom åren: 1971: 50 kr 1975: 70 kr 1981: 80 kr 1982: 100 kr 1983: 120 kr 1984: 140 kr 1985: 150 kr 1986: 170 kr 1987: 190 kr 1988: 200 kr 1990: 225 kr 1991: 270 kr 1992: 325 kr 1993: 355 kr 1997: 400 kr 2000: 450 kr 2001: 500 kr 2004: 600 kr
Pris på rabattkuponger genom åren: Häfte á 20 kupongerHäfte á 10 kuponger 1994: 85 kr2001: 60 kr 1997: 95 kr2004: 80 kr 2000: 110 kr 2004: 145 kr
1 mars 2004 höjdes också priset på kontantkupongen med 50%, från 10 kr till 15 kr. En enkel resa från Stockholms C till Märsta kostar 75 kr (5 kuponger) och en resa Stockholms C till Bålsta går på 105 kr (7 kuponger) om man betalar kontant. Motsvarande resa med SJ kostar till Märsta 48 kr, och resan till Bålsta 57 kr.
6. Hänvisningar
6.1 Entreprenörer och sammarbetspartners
- Busslink
- Citypendeln
- Roslagståg
- Tågia
6.2 Företagshistoria
- AB Stockholms Spårvägar
- SL-90
6.3 Trafik och taxa
- Lidingöbanan
- Nockebybanan
- Pendeltåg
- Tunnelbana
- Roslagsbanan
- Saltsjöbanan
- Tvärbanan
- SLs resegaranti
- Spårväg
- Buss
- Tunnelbana
- Connex
- SL-kompis
6.4 ÖvrigtDjurgårdslinjenplanka.nu
Extern länk:
Aktuellt
- 16 juni 2005, Ny reseplanera på hemsidan.
- 14 aug 2004, från TV4: SL satsar på kameraövervakning
- 16 okt 2003, i SvD: 08:02: SL får ny chef från Ikea. Äntligen ska Storstockholms Lokaltrafik, SL, få en ny vd. Styrelsen har bestämt sig för Lennart Jangälv.
Gammal logotyp
http://www1.miljobilar.stockholm.se/upload/3225/sl_logga_50px.gif
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Ultraviolett ljusMotorfordon
Nikola
AstraZeneca
Erik Blix
Politiskt parti
Boeing 747-400
Hallandsåstunneln
Butelj