Stockholms tunnelbana
Innehåll- 1. Gröna linjen (Bana 1) - 2. Röda linjen (Bana 2) - 3. Blå linjen (Bana 3) - 4. Kuriosa - 5. Vandringssägner och ryktenStockholms tunnelbana är ett spårsystem vars första del (Slussen - Hökarängen) invigdes år1950. Vissa sträckor av tunnelbanan var tidigare spårvägar. Banan hade år2003 100 stationer och 110 km räls. Stockholms tunnelbana ägs avAB Storstockholms Lokaltrafik (SL) och spårtrafiken drivs på entreprenad av Connex. SL Infrateknik AB är spårinnehavare enligt järnvägssäkerhetslagen och ansvarar för förvaltning, underhåll och reinvesteringar av tunnelbanans infrastruktur.
http://w1.857.telia.com/~u85707614/images/karta.jpg
Tunnelbanan består idag av tre olika banor:
1. Gröna linjen (Bana 1)
- Bana 1, dagligt, och av SL kallad, Gröna linjen, (den äldsta) består av tre linjer:
- linje 17: Åkeshov - Skarpnäck
- linje 18: Vällingby - Farsta Strand
- linje 19: Hässelby strand - Hagsätra.
2. Röda linjen (Bana 2)
- Bana 2, dagligt, och av SL kallad, kallad Röda linjen, består av fyra linjer:
- linje 13: Ropsten - Norsborg
- linje 14: Telefonplan - Ropsten (Endast riktning mot Ropsten och endast tre turer per dag)
- linje 23: Mörby centrum - Norsborg (Endast riktning mot Norsborg och endast två turer per dag)
- linje 24: Mörby centrum - Fruängen
3. Blå linjen (Bana 3)
- Bana 3, dagligt, och av SL kallad, kallad Blå linjen, (den nyaste) består av två linjer:
- linje 10: Kungsträdgården - Hjulsta
- linje 11: Kungsträdgården - Akalla
4. Kuriosa
- Det finns en 101:a tunnelbanestation, Kymlinge, som aldrig öppnades.
- En del spårsträckor har en tredje räl mellan de båda ordinarie rälerna. Detta är inte någon extra strömskena utan ett s.k. urspårningsskydd som vid urspårningar ska fånga upp vagnarnas hjul och förhindra allvarligare olyckor.
5. Vandringssägner och rykten
- Det finns en tvillingstation till Odenplan.
Nej, däremot finns en extra platform på ritningsstadiet samt några förberedelser väster om stationen för att kunna dra linjen vidare mot Sundbyberg (vilket var tanken innnan Blå linjen byggdes).
- Röda linjen fortsätter till Täby från Mörby Centrum och en färdig station ligger där, men kommuninvånarna fick den att aldrig öppna i rädsla för kriminella element som skulle lockas dit från de sydvästra förorterna.
Nej, spåren fortsätter några hundra meter för att kunna rymma ett fullängdståg i uppställningssyfte.
- Blå linjen fortsätter bortom Kungsträdgården till Nacka/Ryssland.
Nej, samma sak gäller som för Mörby Centrum.
kymlinge
Se även
- Diskussion om artikeln
- Vagnar som används i tunnelbanan.
- Hur man åker tunnelbana utan att göra bort sig
http://www.t-banan.se/album/tn/100_C8_2839_Kungstradgarden.jpg http://www.t-banan.se/album/tn/100_C6_inredning.jpg http://www.t-banan.se/album/tn/100_C14H_1374_odenplan.jpg http://www.t-banan.se/album/tn/100_1816.jpg
- Fler bilder från T-banan finns i bildarkivet på http://www.t-banan.se
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
AstrologiMagdalena Graaf
All Movie Guide
Oktober
November
December
Huvudstad
Marratech
Huvud