Spårvägsstäder
I Sverige har (förutom Stockholm, Göteborg och Norrköping, som alla fortfarande har reguljär trafik) följande städer och orter haft spårvägstrafik:Malmö, Gävle, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Kiruna, Lidingö, Limhamn, Ljunghusen,Malmköping, Ramlösa, Stocksund, Sundsvall, Ulricehamn och Uppsala.
Av alla dessa orter hade Limhamn, Ljunghusen och Ramlösa hästspårvagnar på banor som närmast var att betrakta som badspårvägar. De övriga hade elektriska spårvägar, utom Göteborg och Malmö som hade hästspårvagn innan elektrifieringen mellan 1901 och 1905. I Stockholm har det förutom elektriska och hästdrivna spårvagnar även funnits en ångspårvagnslinje och en bensinspårvagnslinje.
I Ulricehamn var det fråga om en spårväg till ett kurhotell, ungefär som badspårvägarna som nämns ovan och i artikeln hästspårvagn. Ulricehamns spårvägslinje öppnades däremot aldrig efter provkörningen. Enligt rykten var det en olycka som var orsaken, men det stämmer nog inte. Snarare var det ett bråk om biljettpriserna som var orsaken. Bolaget är antagligen det enda företaget i Sverige som har tjänat pengar utan att driva någon verksamhet. Anledningen var det stora inflationen mellan bolagets bildande och dess upplösande som gjorde att den materiel som hade köpts in kunde säljas till ett så mycket högre pris att det betalade bolagets samtliga kostnader och dessutom gav ett överskott.
I Malmköping är det inte en reguljär spårväg utan en museispårväg. Det finns en hel del museala pårvagnar bevarade på Spårvägsmuseet i Malmköping och många av dem körs på sommaren.
Trafik med museala spårvagnar bedrivs, förutom i Malmköping och de tre kvarvarande spårvägsstäderna, även i Malmö.
Se även:
- Göteborgs Spårvägar
Artikeln skriven 2009-01-15 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
VästtornGaleot
Skonare
Galeja
Cendio
Secret Labs
Luthagskärring
Front Line Assembly
Dagligvarukedja