Sparpunkt
Spelterm (äks save point). Den plats där man sparar spelet så man inte förlorar för mycket av sina framsteg nästa gång man dör, eller kan stänga av spelet och äntligen gå och lägga sig. Sparpunkter kan se mycket olika ut och ligga olika fördelade från spel till spel (de behöver inte heller vara föremål, utan kan vara karaktärer). Vissa spel sparar automagiskt.Förr i tiden när det inte gick att spara i dator/TV-spel (det blev standard någon gång i mitten av 90-talet) kunde man istället använda sig av lösenord, antingen hårdkodade för en speciell nivå i spelet eller dynamiskt genererade lösenord som i t.ex. Metroid (1986), det första TV-spelet med inbyggt minne var för övrigt The Legend of Zelda (1986). På icke-kassettbaserade konsoler använder man sig uteslutande av portabla minnen för att spara. Problemet med dessa är att icke-original minnen har dålig kvalité vilket kan vara en orsak till enorm frustration då man upptäcker att minneskortet är trasigt och över 100 timmars spelande därmed gått helt förlorat.
När det gäller kassettbaserade spel förekommer det att batterierna är döda såhär pass lång tid efter att spelen släppts - men så behöver inte alltid vara fallet utan det finns idag (2003) 17 år gamla kassetter med fullt fungerande batteriminne.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
BingolottoPlusMikrodator
Mikroprogram
Diskett
Startdiskett
Lagringsmedium
Käring
Skivspottare
Rullbandspelare