SML
Innehåll- 1. Programspråk - 2. Super Mario Långben1. Programspråk
SML (Standard Meta Language) är ett funktionellt programspråk med statisk typning, baserat på ML, eller rättare sagt: det är ett standardiseringsprojekt för ML.
SML är ett funktionellt programspråk som använder nya och exprimentella idéer inom programmeringsmetodik. Det är statiskt typat men kan utökas med egna typsystem.Språket använder polymorfisk typinferens för att underlätta återvinning av kod. Vidare så är SML, som många andra funktionella språk, inte rent funktionellt utan uppmuntrar till imperativ programmering där det är mer effektivt (t.ex. vid I/O). Språket är designat för att enkelt hantera listor och träd genom uppmuntring till att använda mönstermatchning (pattern matching). Som alla moderna språk så hanterar SML även exceptions.
Implementationer:
- , (även modulerna) Innehåller några utökningar
- , (Implementerar delar av ) Kompilerar till java bytecode och innehåller stöd för att anropa Java API
- , Använder sig av områdes analys i minneshanteringen
- ,
- MLWorks, En för tillfället ej tillgänglig produkt som tidigare tillverkades av Harlequin Ltd. Förhoppningar verkar finnas om att en fri variant kan återuppstå
- , Dave Matthews Standard ML kompilator , fri och open source
- (SML 90), Numer gratis programvara
- , En gratis open source-produkt som kan generera körbar kod för ett stort antal plattformar
Se även:
- ML
- Caml och OCaml
2. Super Mario Långben
SML är en förkortning för Super Mario Långben. En figur som medverkar i tecknade kortfilmer sammansatta av simonize & Woodgrove.
Länk: http://sml.mine.nu/mongo.html
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
TuringmaskinCerebral pares
Scheme
Dubbelblindstudie
Parser
Spektrum
Absorptionsspektrum
Godtemplare
GRC