SL Kundtjänst AB
SL Kundtjänst AB är ett aktiebolag som erbjuder kundtjänster för framförallt kunder hos Storstockholms Lokaltrafik (SL). SL Kundtjänst AB har hand om trafikupplysning, synpunktshantering, samt rapportering om trafikavvikelser på SLs hemsida, . Dessutom erbjuder SL Kundtjänst AB trafikupplysning för Waxholmsbolaget samt Flygbussarna i Stockholm. Bolaget är till 51% ägt av SL, de övriga delarna ägs av de olika entreprenörer som bedriver trafik för SL:s räkning; Connex, Busslink, Swebus, Citypendeln samt Roslagståg. Bolaget har en årsomsättning på drygt 50 miljoner kronor.HistoriaFöregångaren till SL Kundtjänst AB är SS Upplysningscentral, en avdelning inom SS, AB Stockholms Spårvägar. SS Upplysningscentral, som startade verksamheten 15 maj 1952, hade såväl trafikupplysning för SS kunder som tjänsteupplysning för bolagets anställda. År1969 delades avdelningen upp varpå Trafikupplysningen blev en egen avdelning inom det nybildade Storstockholms Lokaltrafik. SL Forum, som handlade klagomål och synpunkter på SL-trafiken delade länge lokaler med Trafikupplysningen och år2002 bildades det gemensamma bolaget SL Kundtjänst AB.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Ingemar ZieglerResekortet
SLs resegaranti
Martin Aliaga
Kymlinge Witch Project
Baconpugga
Bögjävel
Danskdjävel
Lågvattensynonymer