Scandinavian Airlines System
Innehåll- 1. Historik - 2. Nyheter - 3. Flotta - 4. Frågor och svar - 5. Olyckor och tillbud - 6. Webbplats - 7. Aktuellthttp://www.scandinavian.net/44437/sas_logo_scandinavian_airli.gif
Flygbolag med anropsnamn - Scandinavian/SK - följt av flygnumret
Flygbolag ägt av de tre skandinaviska länderna Sverige, Norge och Danmark,med huvudkontor i Stockholm och med Kastrup i Köpenhamn som internationell trafikknut.
Svenska staten äger 21.4%, Danska samt Norska staten 14.3%. Återstående 50% av aktierna ägs privat, av bland annat Wallenberg (8%), delstaten New Jersey i USA, första AP-fonden, mm. SAS flög år1998 ungefär 21,7 miljoner passagerare till 101 destinationer i 31 länder och hade då en flotta på 179 flygplan. Omsättningen uppgick samma år till 40,9 miljarder kr. och antalet anställda till ca 27.000. . SAS är världens 19:e största flygbolag.
1. Historik
http://www.postcardpost.com/enel8.jpg
SAS konstituerades 1 augusti 1946 genom ett konsortialavtal mellan ägarna. Långflygningar inleddes 1 september 1946 av Overseas SAS, medan Europatrafiken samordnades i European SAS. Båda förenades 1951 till SAS, som då övertog all in- och utrikestrafik från moderbolagen. Det året flög SAS 481 000 passagerare med 57 flygplan varav fyra sjöflygplan. År1954 invigde SAS världens första polarlinje: Köpenhamn–Los Angeles via Søndre Strømfjord på Grönland. Jetflyg kom 1959; och det sista propellerflygplanet såldes 1976. Under 1950-talet inledde SAS samarbete med Thai Airways och Swissair samt från år1970 i den s.k. KSSU-gruppen, som dock upplöstes kring 1990. SAS köpte år1988 en tiondel av amerikanska Continental, året därpå en fjärdedel av British Midland. Regionalbolaget Scandanavian Commuter bildades 1988, och år1992 övertogs Linjeflyg.
Företaget utvecklades tidigt till ett integrerat reseserviceföretag med hotellrörelse sedan 1950-talet, förvärv av bl.a. charterbolaget Scanair år1965 och resebyrån Vingresor år1971 samt serviceverksamhet inom SAS Catering (senare SAS Service Partner). År1981 lanserade Jan Carlzon (koncernchef 1981–93) en framgångsrik satsning på affärsresande. I koncernen finns SAS International Hotels med ca 30 enheter, sedan år1994 samarbetande med den amerikanska Radissonkedjan.Mot bakgrund av bl.a. väntade avregleringar under 1990-talet sökte SAS möta den nya konkurrenssituationen genom samarbete med andra flygbolag, t.ex. i Alcazar-projektet 1993 med Swissair, Austrian Airlines och KLM, som dock inte kom till stånd. Under år1994 såldes dotterföretag som SAS Service Partner för att koncentrera verksamheten till flygföretaget. Under 1997 inledde SAS ett samarbetsprojekt, Star Alliance, med Air Canada, Lufthansa, Thai Airways och United Airlines.
År1998 lade man fram en ny stil för bolaget. Det skulle moderniseras. Mest märktes det på den nya flygplansdesignen (vit flygkropp, röda motorer och blått roder), som har blivit framröstad som den vackraste över hela världen. Man byggde även speciella lounger för affärsresenärerna på större flygplatser. En annan förändring var att man gick ifrån erbjudanden från Boeings största modeller (767 och 777) för att istället satsa på Airbus mer passagerarvänliga flygplan.
http://www.ne.jp/asahi/to/apple/narita/0203180.jpg
På senare år har SAS gjort stora förluster, speciellt efter terrordåden den 11 september 2001. De främsta orsakerna anses vara det minskade resandet, lågprisbolagens framväxt samt dåligt ledarskap från SAS egen sida. Kraftiga nedskärningar bland personalen har blivit resultatet. SAS har nu även satt stor press på sina piloter genom att tvinga dem att flyga 100 % mer än vad de gör idag. Något som Atlantflygarna inte gillar då de redan flyger på gränsen till vad som är tillåtet för en pilot idag.
Det har gått rykten om en sammanslagning mellan SAS och Lufthansa inom en snar framtid. Detta skulle antagligen innebära att SAS blir mer av ett matarbolag till Lufthansa, något som främst inte affärsresenärerna inom Skandinavien gillar.
http://www.sbas.org.sg/images/SAS%20ad%202.gif
Se även:
- SAS Flight Academy
2. Nyheter
SAS först med internet ombord på deras flygplan
Genom ett samarbete mellan Connexion by Boeing och SAS så skapas nu möjligheten för passagerare att surfa trådlöst ombord på SAS:s långdistansflygplan. I början av februari 2004 inleder man installationen och ett knappt år senare ska alla flygplan i flottan vara utrustade med den nya tekniken.
Den trådlösa tekniken medför uppkopplingshastigheter på upp till 256 kb/s och bygger på den trådlösa standarden IEEE 802.11.
Med den nya tekniken kommer passagerare kunna koppla upp sig och kommunicera med sina företag och logga in på sin mail. Dessutom skapas möjligheten att arbeta online under flygningen.
SAS var först i världen med att 1999 installera trådlöst nätverk i alla sina lounger. Nu är man först i världen med trådlöst internet ombord på flygplanen. Det är SAS och samarbetsparten Lufthansa som tillsammans blir först i världen med att koppla upp flygplanen. Priset för att använda tjänsten är inte helt fastslaget men enligt SAS så kommer det ligga någonstans runt 35 dollar (275 kronor).
Den 12 augusti 2003 får SAS som enda icke-arbiska flygbolag tillsammans med LOT (Polish Airlines) flyga till Irak och staden Basra. Linjen kommer trafikeras 2 ggr per vecka från Kastrup. Troligen kommer Boeing 737-800 att användas på linjen som SAS räknar med att exil-irakier och affärsmän kommer att flyga.
http://www.airventure.de/tips%20heathrow/B737Scandinavian%2001.jpg
3. Flotta
SAS har idag Airbus och Boeing som huvudleverantörer till sin flotta. De väntar på leveranser i dagsläget på 5 st A330 och 10 Boeing 737-800. Som pilot på SAS flyger man antingen alla McDonnell Douglas-modeller, Airbus A340 / 330, Airbus A321, alla Boeing 737-modeller eller Boeing 767. De som flyger turopropplanen är vid SAS Commuter. SAS är den största ägaren och operatören av McDonnell Douglas MD-80 serierna i världen, de har över 50 st. Totalt finns ca 128 flygplan i bolagets ägo.
SAS namger sina flygplan. Alla plan får ett nordiskt förnamn med Viking som efternamn tex. "Eystein Viking" som för övrigt var den första A330 som levererades.
Namnsättningen sker alltid efter kända vikingar. Förut var det bestämt att de mest inflytelserika vikingarna som funnits skulle ge namn åt SAS flaggskepp. Detta har dock liberaliserats på senare år och idag bär ett av det minsta planen i flottan det anrika namnet Huge Viking. Namnen återanvänds ofta och 4-5 namn har funnits på 5 eller fler flygplan genom åren.
En regel finns dock, har ett plan totalhavererat så återanvänds aldrig det namnet. Bland dessa finns: Agnar, Torlak, Magne, Gran, Orm, Stig, Sverre, Anund, Reidar, Gissur, Haakon, Dana och senast Lage Viking. Man har även givit namn utöver Vikingatraditionen såsom Snorre Viking efter författaren Snorre Sturlason och Vegard Viking efter skidåkaren Vegard Ulvang.
- Airbus A340-300 (bild nedan) 7 st
- Airbus A330-343X(bild nedan) 5 st (väntas leverans av 6 till)
- Boeing 767-300ER (bild nedan) 3 st (på väg ur SAS flotta)
- McDonnell Douglas MD-90(bild nedan) 23 st
- McDonnell Douglas MD-81(bild nedan) 8 st
- Airbus A321-200(bild nedan) 8 st
- Boeing 737-600(bild nedan) 30 st
- Boeing 737-700(bild nedan visar Boeing 737-600) 6 st
- Boeing 737-800 (bild nedan visar Boeing 737-600) 19 st
- McDonnell Douglas MD 87(bild nedan) 23 st
Gamla flottan
- Junkers Ju-52 - 1946-56
- Douglas DC-3 - 1946-57
- Douglas DC-4 - 1946-56
- Douglas DC-6 - 1948-60
- Douglas DC-7C - 1956-67
- Saab 90 Scandia - 1951-57
- Convair CV-440 - 1956-76
- Sud-Est Caravelle - 1959-74
- Douglas DC-8 -
- Douglas DC-9 - 1969-02
- Boeing 747-200 - 1971-83
- Boeing 747 Combi - 1977-87
- Fokker F-28 - 1973-00
- Douglas DC-10 - 1974-91
- Airbus A300B4 - 1980-86
- Fokker F-27 - 1985-90
- Boeing 737-500 - 1992-(98)
http://www.randburg.com/sw/gif/sas2.jpg
Gamla logan
Se även egna lågprisbolaget Snowflake.
4. Frågor och svar
Ställ dina frågor om SAS här
5. Olyckor och tillbud
SAS tillhör ett av världens säkraste flygbolag. Men man har dock inte varit helt befriade från incidenter. Senaste allvarliga var flygkraschen i Milano år2001 då över 100 människor miste livet. Innan det hade mindre incidenter inträffat men 1991 var en av världens mest uppmärksammade flygkrascher då Dana Viking genomförde en nödlandning på en åker i Göttröra efter att motorerna stannat pga isbildning på vingklaffarna.
Se:
- Flygolyckan i Milano
- Kraschen i Gottröra
http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Race/1507/2002/apr/sk343-redome-oy_kbi-nrt-0061.jpg
6. Webbplats
SAS webbplats är http://www.scandinavian.net/, och svenska användare kan gå direkt till http://www.sas.se/.
SAS webbplats har en hel del problem med många webbläsare.
- Intressant att notera är att det inte går att välja avgångstid för flyget när man beställer över internet i NÅGON webbläsare i Mac OS X: den första avgången väljs alltid. (en varning till Mac-ägare som planerar använda sidan) // Nevyn
- Se också: .
7. Aktuellt
- 27 februari 2004, från SVT: SAS föreslås delas i tre bolag
- 5 juni 2003, rankades nummer 1 på Internetworlds .
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Designade möblerPauline Brunius
Karelen
Kashmir
Venus
Bråån
Adverb
Ljusår
Fax