Saltsjöbanan
Innehåll- 1. Allmänt - 2. Historia - 3. Hållplatser och stationer - 4. Onödigt vetande1. Allmänt
Saltjöbanan är en 18 km lång järnväg som ägs av SL. Varje dag reser ca 16.000 personer med de 28 vagnarna som trafikerar banan.
Tågen går från Slussen till Igelboda där den förgrenar sig mot Saltsjöbaden respektive Solsidan.
Tågen är av samma typ som användes i Stockholms tunnelbana, men har modifierats för att passa Saltsjöbanan. Bland annat har strömavtagare monterats på taket, då Saltsjöbanan är begåvad med kontaktledning (till skillnad från tunnelbanan som har strömskena). Vidare har kjolar monterats på sidorna, Saltsjöbanan har något bredare profil än tunnelbanan.
http://www.saltsjobanan.se/bilder/vagnar/2915-sbn-8-2-03.JPG
2. Historia
Bygget av Saltsjöbanan påbörjades år1891 för att ge människor möjlighet att bo nära naturen, men ändå ha bra kommunikationer till Stockholm. År1893 invigdes den första sträckan av Saltsjöbanan, mellan Tegelviken och Saltsjöbaden. Byggnadstiden är den kortaste i Sverige. Senare samma år drogs linjen vidare till Stadsgården. Saltsjöbanan var den första normalspåriga bana som elektrifierades, vilket skedde år1913, då även sträckan Igelboda-Solsidan invigdes.
I början av 1970-talet diskuteras en nedläggning av Saltsjöbanan, men år1973 beslutas att banan skall rustas upp istället. Som en följd av detta köps nya fordon in. Dessa är modifierade tunnelbanevagnar. År1978 slås Roslagsbanan och Saltsjöbanan samman under ett gemensamt namn; Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar, SLJ. År övertaget av SL Tåg AB, och sen av SL Tunnelbanan. När trafiken lades ut på entreprenad vann Connex anbud, och numer är det Connex i Sverige AB som trafikera banan. Tågen underhålls av Tågia AB.
3. Hållplatser och stationer
- Slussen
- Henriksdal
- Sickla
- Nacka
- Saltsjö-Järla
- Lillängen
- Storängen
- Saltsjö-Duvnäs
- Östervik
- Fisksätra
- Igelboda (anslutning till Solsidan)
- Neglinge
- Ringvägen
- Saltsjöbaden
- Igelboda
- Tippen
- Tattby
- Erstaviksbadet
- Solsidan
4. Onödigt vetande
3 av Saltsjöbanans stationshus har brunnit. 2 brann ner och ett blev endast skadat.
Det är följande:
- 1975 brann Tattby stationshus ner (anlagd)
- 1 mars 1980 brinner Neglinge stationshus ner, och det medförde stora problem då det var här trafikledningen var placerad.
- 19 oktober 2003 tände någon på en moped under plattformen. Räddningstjänsten hann fram i tid och endast plattformen och fasaden fick skador.
- Se linjekarta som PDF-fil på http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vSaltis.pdf.
- Se även http://w1.857.telia.com/~u85707614/docs/saltis.htm.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Kategorier för Saltsjöbanan
tåg(2), saltsjöbaden(2), sl(1), Stavfel(1), STAVFEL!(1), Saltsjöbanan(1), Jhjhkihyuyho(1), Grammatikfel(1), (1), för salta bönor(1), saltsjöbannan(1)Intresserad av fler artiklar?
DatorSJK
SHS
Sigma TC
SSF
Sveriges ornitologiska förening
Club 300
Rixlarm
Erik Rosenberg