Realtidsgrafik
Realtidsgrafik är datorgrafik renderad i realtid.Oftast talar man om en animation eller filmsekvens där varje bild är genererad av datorn under samma sekund som den visas. Detta i kontrast till att grafiken är förrenderad (film) och uppspelad från t.ex. en fil, DVD eller annat media.
Fördelen med realtidsgrafik är att animationen i realtid kan styras från tangentbord, datormus, annan I/O eller efter ett beslut av ett datorprogram. Nackdelen är att det oftast krävs mycket mer processorkraft för att visa realtidsrenderad grafik än förrenderad samt att realtidsgrafik inte kan renderas lika detaljerad som förrenderad grafik.
Ett exempel på realtidsgrafik är FPS-dataspel och ett exempel förrenderad grafik är filmen Hitta Nemo.
Se även:
- Grafikkort
- Datorspel
Jag strök aldrig men vidhåller att realtidsgrafik inte kan vara lika detaljerad för förrenderad grafik. I framtiden kanske en kvantdator kan ändra på detta. Oavsett om man har senaste hårdvaran eller befinner sig i år2008 kommer datorn inte kunna raytraca i upplösning 60000*10000 pixels i realtid. Detta är något man kan göra redan i dag (om man har tid att vänta) som förrenderad grafik. //Certa
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Bill BellamyBill Cusack
Bill Evans
Bill Finger
Bill Hicks
Bill Nilsson
William Hewlett
Bill Nagy
Bill Nelson