Ramstyrning
Ramstyrning (ibland även midjestyrning), metod för styrning av fordon som bygger på att fordonet "böjs" kring en led eller midja istället för, eller eventuellt som ett komplement till, konventionell styrning som ändrar vissa däcks vinklar relativt färdriktningen. Det är mycket vanligt att moderna lastmaskiner, dumprar och skogsmaskiner är ramstyrda. Fördelen består främst i minskad vändradieEn ledbuss är, fast man skulle kunna tro det, inte ramstyrd. Det är istället normal styrning på framhjulen och leden "följer efter" svängen.
En nackdel med ramstyrning är att fordonet blir mindre stabilt när det svänger. En hjullastare som svänger maximalt kan ex.vis. ha framaxeln svängd i 40 graders vinkel relativt bakaxeln. Detta innebär att maskinens tyngdpunkt förskjuts och att hela ekipaget kan välta om föraren inte är uppmärksam på att maskinens lyftförmåga försämras vid kraftiga svängar. Här har baklastare med sin traditionella bakaxelstyrning en klar fördel.
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
JiddischNya kyrkan
1 juli
Venstre
Bengt Westerberg
Månadstidning
Verksamhetskonsult
Integrated Drive Electronics
Biennal