Problembaserat lärande
Problembaserat lärande (PBL) är en pedagogisk metod som går ut på att låta studenten/eleven lära sig genom egen bearbetning av ett problem. Vanligen arbetar man utan strikta ämnesgränser, och låter egen informationsinhämtning vara av central betydelse i det pedagogiska arbetet.Exempel på var man använder PBL
- Psykologprogrammet i Linköping
- Läkarprogrammen i Sverige
- IT-Gymnasiet
- Vikingaskolan i Lund
- HDK i Göteborg
- Biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet
Så vitt jag vet så använder man PBL på samtliga läkarprogram i Sverige? Eventuellt kan man lista dem ett och ett
Det användes inte på läkarutbildningen i Göteborg när jag gick där. Det är visserligen några år sedan men jag har inte hört att det skulle ha ändrats sedan dess.
Används sedan ett par år på Linköpings läkarutbildning och då på samtliga kurser. Övriga universitet använder det i varierande grad på olika kurser. Läkarutbildningarna i Uppsala och Göteborg kommer reformeras i grunden fr.o.m nästa vårtermin till att mer likna Linköpings. Andra följer troligtvis efter. Men samtliga andra lärosäten använder PBL, men i varierande grad. Har hört att denna metod delvis skall vara utarbetad på Harvard, men det kanske bara är en myt?
Det vore tragiskt om det blir på det sättet. Det finns säkert vettig användning av PBL, men att föra in det på samtliga kurser är rent vansinne.
Håller med. Misstänker att det även är lite ekonomi inblandat dessvärre.
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
KlemensKvinnlig rösträtt
Devalvering
Evy
Inge
Skönstaxering
Implicit
Kurdistan
Franciska