Polishögskolan
Polishögskolan är hela polisväsendets kompetensutvecklingscentrum. Organisatoriskt sett ingår Polishögskolan som en arbetsenhet i Rikspolisstyrelsen. Polishögskolan har cirka 160 anställda och omkring 800 studenter (december 2002). Verksamheten vid Polishögskolan grundas på statsmaktens beslut och mål. Det finns en stark strävan från skolans sida att göra verksamheten mer högskolemässig.Basen i verksamheten är grundutbildningen men Polishögskolan erbjuder också en bred och varierande vidareutbildning. Vid Polishögskolan finns dessutom ett särskilt ledarskapscentrum, som stöttar polismyndigheterna i frågor om ledarskap och ledarskapsutveckling.
GrundutbildningUnder senare år har det hänt mycket inom Polisväsendet, så också på Polishögskolan. År1998 sjösattes en helt ny polisutbildning baserad på problemorienterat lärande.
Polisutbildning bedrivs idag på tre platser i Sverige, vid Polishögskolan i Sörentorp, strax norr om Stockholm samt som uppdragsutbildning vid universiteten i Umeå och Växjö. Det pågår dessutom pilotdrift av distansutbildning. Denna utbildning har riktat sig till civilanställda vid polismyndigheterna, men mycket talar för att polisutbildning på distans kommer att erbjudas på bredare front inom en snar framtid.
Behovet av att utbilda nya poliser är för tillfället mycket stort. Man räknar med att det under de närmaste åren kommer att tas in ungefär 1000 studenter per år. De senaste åren har antalet sökande till polisutbildningen legat på runt 4000. Cirka 10 procent av dessa har, efter en rekryteringsprocess med bl.a. psykologiska och fysiska tester sedan tagits ut till polisutbildningen.
Polisens grundutbildning ska präglas av högskolemässighet och ge basen för ett livslångt lärande. Undervisningen är problemorienterad och utgår från praktikfall hämtade ur polisens vardag. Studenterna ska lära sig att analysera problem, hitta orsakssamband, söka kunskap, finna lösningar och fatta riktiga beslut. Studieformen kräver att studenterna tar en aktiv del i inlärningen. Lärarnas viktigaste uppgift är att handleda och skapa ett positivt inlärningsklimat genom att lyssna, stimulera och stötta.
Rättsvetenskap, beteendevetenskap, poliskunskap samt praktiska färdighetsämnen, t.ex. vapenhantering, polisbilskörning och konflikthantering är några av de ämnen som ingår i utbildningen. Ämnesintegrationen är stor och många ämnen löper som en röd tråd genom hela utbildningen. De studerade gör också kortare fältstudier vid Polismyndigheterna.
Utbildningen omfattar fyra terminers heltidstudier och berättigar till studiemedel. När studenterna har tagit sin polisexamen följer sex månaders handledd praktikutbildning vid en polismyndighet. Därefter är den studerande behörig att söka arbete som polis.
VidareutbildningPolishögskolan utvecklar och genomför vidareutbildning för hela polisen. Det finns utbildningsalternativ både för poliser och civilanställda. Flera utbildningar är också öppna för övriga rättsväsendet och i viss utsträckning även för andra intressenter. Vissa utbildningar, t.ex. de i miljöbrott och ekobrott bedrivs i samarbete med universiteten i Stockholm och Uppsala. Polishögskolan bedriver dessutom utbildning för högre chefer i samarbete med universiteten i Stockholm och Uppsala.
Polishögskolan vidareutvecklar och genomför utbildningar också utanför Sveriges gränser. Sveriges tradition av demokrati i kombination med Polishögskolans utbildningskvalitet har skapat en efterfrågan på dessa tjänster i många delar av världen.
Varje år genomgår omkring 2 500 deltagare någon form av vidareutbildning i Polishögskolans regi. Exempel på vidareutbildning är förhörsledarutbildning, pedagogiska utbildningar, etikhandledarutbildning, utbildning i att utreda våld mot barn m.m.
Många internationella utbildningar, inom ramen för den Europeiska Polisakademien CEPOL samt nätverket för de europeiska polisskolorna (AEPC) är öppna för svenska poliser. Polishögskolan administrerar deltagandet vid dessa.
LedarskapscentrumLedarskapscentrum verkar i rollen som Polisens internkonsult i förändrings- och ledarskapsfrågor och stödjer polisorganisationen i dessa frågor. Ledarskapscentum förmedlar metoder och verktyg för utveckling av bl.a. ett konsultativt ledarskap. Viktiga inslag i Ledarskapscentrums arbete är att utveckla ledningsgrupper samt att genomföra utvecklingsprogram för högre chefer. Målgrupper är ledare på samtliga nivåer inom polisorganisationen.
Hemsida:http://www.polisen.se/PSUser/frameset.jsp?nodeid=1776&pageversion=1
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Riksdagsvalet 1991Bette Davis
Boer
Nicole Kidman
Liza Minnelli
Sture Petrén
Tomas Ledin
Hamngatan
Partyhatt