Pepsi
Innehåll- 1. Logotyphistorik - 2. År för århttp://www.pepsi.se/images/content/pepsi.jpg http://www.pepsi.se/images/content/pepsix.jpg http://www.pepsi.se/images/content/Max.jpg http://www.pepsi.se/images/content/PackshotTwist50cl_liten.jpg
Pepsi-Colaär en coladryck som "uppfanns" 28 augusti 1898 av en man som hette Caleb Bradham. Namnet kommer från enzymet pepsin som finns i magen, eftersom Pepsi ursprungligen ansågs vara bra för magen. Från början hette dock Pepsi Brads drink.
Drycken Pepsi-Cola har 25 % av den globala läskmarknaden och 30 % av den globala colamarknaden. PepsiCo, moderföretaget, omsatte år2000 190 miljarder kronor.
Källa? Är det 25% av omsättningen (i pengar) eller volym (i miljoner liter)?
År1964 lanserades Diet Pepsi, den första lightcolan någonsin, 18 år före Diet Coke / Coca Cola Light. Under senare år har Pepsi lanserat en sockerfri läsk under namnet Pepsi Max, antingen som ersättare eller komplement till den gamla Diet Pepsi.
I Sverige är det Carlsberg Sverige som marknadsför Pepsi. Pripps fick licensen runt år2000 efter att Spendrups förlorat licensen. I Sverige har Pepsi funnits sedan mitten av 60-talet.
Pepsi finns i ungefär samma smakvarianter som Coca-Cola, och de båda företagen har lånat idéer från varandra.
Smaker: (fetmarkerade finns i Sverige)
- Pepsi
- Caffeine Free Pepsi
- Diet Pepsi
- Pepsi X
- Pepsi Max
- Pepsi Blue
- Pepsi One
- Pepsi Light
- Pepsi Twist
- Diet Pepsi Twist
- Wild Cherry Pepsi
- Diet Wild Cherry Pepsi
- Caffeine Free Diet Pepsi
- Pepsi Vanilla
- Diet Pepsi Vanilla
- Crystal Pepsi
- Diet Crystal Pepsi
- Citrus taste Crystal Pepsi
- Pepsi Strawberry burst
- Pepsi Ragin Razzberry
- Pepsi Rasberry Cola
- Pepsi Tropical Cola
- Pepsi Kona
- Pepsi Boom
1. Logotyphistorik
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo03.jpgDetta är en av de allra tidigaste logotyperna.
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo43b_small.jpg http://www.pepsinut.com/images/logos/logo43_small.jpg http://www.pepsinut.com/images/logos/logo24_small.jpg http://www.pepsinut.com/images/logos/logo51a_small.jpg
Den första halvan av seklet såg logotyperna ut ungefär såhär.
År1940 bytte man ut Pepsis flaska till en mer standardiserad och skapade samtidigt en ny logotyp. År1958 byttes denna flaska ut mot en mer snurrig design eftersom Pepsi då sågs som ett märke med låg kvalitet.
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo63_small1.jpg
År1962 lanserades en logotyp som var den sjätte i ordningen.
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo71_small.jpg http://www.pepsinut.com/images/logos/logo87_small.jpg
År1973 kom en ny logotyp. Det viktigaste i den var att logotypen hamnade i en låda. Detta var Pepsis sjunde logotyp. År1984 ändrades namnet. Men i stort höll denna logotyp fram till år1993.
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo90_small.jpg
Då introducerades en ny logotyp. Den stora förändringen var att ordet "Pepsi" lämnade deen röd-blå bollen och att ordet dessutom skrevs med kursiv stil.
http://www.cositoledo.org/sp_Pepsi_logo.jpg
År1998 gjordes ytterligare en stor förändring av logotypen. Bakgrunden blev blå, texten och "globen" fick en mer framstående placering.
http://www.pepsi.com/ads_and_history/legacy/images/pic_2003.jpg
År2003 lanserades en ny version av logotypen, men de verkar ännu inte ha nått Sverige.
2. År för år
1898http://www.greenvillepepsi.com/frames2/timepic/timeli3.gif
Farmaceuten Caleb Bradham från North Carolina döper den 28 augusti om sin kolsyrade dryck "Brads Drink" till "Pepsi-Cola".1902
http://pepsi.com/ads_and_history/legacy/images/pic_1903.gif
Caleb Bradham ansöker hos U.S. Patent Office om att registrera Pepsi-Cola som ett varumärke.1903
Pharmasist som han var gick Bradham bland annat ut med att drycken var uppiggande.1905
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo03a_small.jpg
Pepsi-Cola skaffar sig en ny loggotyp.I Charlotte and Durham, North Carolina börjar den första franchisetagaren tillverka Pepsi-Cola.1906
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo07_small.jpg
Den tredje loggotypen sedan start lanseras tillsammans med sloganen "The Original Pure Food Drink". Pepsi-Cola tillverkas nu på 15 olika ställen i USA och varumärket registreras i Canada.1907
Varumärket Pepsi registrerad i Mexico.1909
http://www.greenvillepepsi.com/frames2/timepic/timeli2.gif
Racingföraren Barney Oldfield blir Pepsi-Colas första kändisansikte. I en tidningsannons beskriver han Pepsi-Cola som "A bully drink…refreshing, invigorating, a fine bracer for a race."1920
Pepsi maknadsför sig med "Drink Pepsi Cola. It will satisfy you".När priset på socker detta år skjuter i höjden till 26 cents/pound köper Caleb Bradham in stora mängder. Detta var en felsatsning eftersom socker inte alls blev dyrare utan i slutet av året endast kostade 2 cents/pound. Detta var en katastrof för Pepsi-Colas ekonomi.1923
År1923 konkursförklaras Pepsi-Cola Company. Tillgångarna säljs till Craven Holding Corporation för $30,000.
Craven Holding Corporaton säljer samma år hela Pepsi-Cola till en börsmäklare vid namn Roy C. Megargel. Han betalar $35,000 för det hela och bildar Pepsi-Cola Corporation.1932
Varumärket registreras i Argentina.1934
Pepsi börjar sälja flaskor på 35 centiliter för 5 cents. Konkurrenterna tar då samma pris för 18 centliter.1939
http://images.google.com/images?q=tbn:BOv5Jm-5P7QJ:www.pepsitown.com/images/AndyRImage/ar-214.jpg http://www.greenvillepepsi.com/frames2/timepic/timeli1.gif
En tecknad serie vid namn "Pepsi and Pete" lanseras för att uppmärksamma på hur mycket mer man får för pengarna vid köp av Pepsi-Cola. "Twice as much for a nickel" används flitigt.1940Pepsi gör den allra första rikstäckande reklamjingeln.Den lyder: "Pepsi-Cola hits the spot/Twelve full ounces thats a lot/Twice as much for a nickel, too/Pepsi-Cola is the drink for you." "Nickel, Nickel" och översattes till hela 55 språk.
Den standardiserade, ciselerade 35 centlitersflaskan i glas tas i bruk. Den har Pepsi-Colas loggo inblåst i glaset.
En ny loggotyp tas i bruk.1941
http://www.greenvillepepsi.com/frames2/timepic/timel4.gif http://www.pepsinut.com/images/logos/logo51_small.jpg
Med stöd för Amerikas insats i kriget byter Pepsi färg på kapsylerna till röd, vit och blå.1943
Pepsi utökar sina kampanjer med sloganen "Bigger Drink, Better Taste".1946
Pepsi-Cola lanseras i Latinamerika.1947
Pepsi gör internationellt en vinst på $6,769,000.Lanseras på Filipinerna och i Mellanöstern.1948
Huvudkontoret flyttar från Long Island City, New York, till centrala Manhattan.1949
Pepsi-Cola börjar använda "Why take less when Pepsis best?" i sina annonser.
Den föredetta handelsministern, Ron Brown, blir den första amerikanen med afrikanskt ursprung att medverka i en nationell konsumentkampanj när Pepsi drar igång en kampanj riktad till African-American-marknaden.1950
http://www.greenvillepepsi.com/frames2/timepic/timel5.gif
Alfred N. Steele blir direktör och verkställande direktör för Pepsi-Cola. Steeles fru, Hollywood-stjärnan Joan Crawford, bidrar till marknadsföringen.
Steele väljer att marknadsföra Pepsi-Cola som en dyr dryck snarare än billig. De dumpar sloganen "Twice as much for a nickel" och lämnar istället plats för "More bounce to the ounce".1953
Allt eftersom amerikanerna blir mer viktmedvetna byter Pepsi marknadsförningsstrategi. De genomför en "The Light Refreshment"-kampanj.1954
"The Light Refreshment"-kampanjen utvecklas till att infoga "Refreshing Without Filling".1956
Det finns totalt 149 fabriker som tappar Pepsi i 61 länder utan för USA.1958
http://www.greenvillepepsi.com/frames2/timepic/timel6.gif
Kallas ibland "kökscolan", till följd av att Pepsi-Cola då tidigare marknadsförts som ett lågprismärke. Pepsi identifierar sig nu med unga och trendiga konsumenter med temat "Be sociable, have a Pepsi". En karakteristisk flaska med en "snurrig" design ersätter den tidigare glasflaskan.1961
http://pepsi.com/ads_and_history/legacy/images/pic_1961.gif
Harvey C. Russell ansluter sig till Pepsi och blir den förste "African American" som i ett amerikanskt storföretag blir vice VD.
Pepsi inser att den unga målgruppen blir allt viktigare. "Now its Pepsi, for those who think young"blir därmed deras nya tema/slogan.1962
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo63_small1.jpg
Pepsi lanserar en nya logotyp. Den sjätte i ordningen.1963
Runt denna tid finns det ovanligt många ungdommar. Pepsi tar vara på detta genom att marknadsföra Pepsi som märket för den "nya generationen" - The Pepsi Generation.
Med sloganen "Come alive! Youre in the Pepsi Generation" identifieras en produkt för första gången med sina konsumenters livsstil istället för produktens egenskaper.1964
http://pepsi.com/ads_and_history/legacy/images/pic_1966.gif
Pepsi-Cola börjar maknadsföra sin nya dryck Diet Pepsi.1965
http://thebottlecapman.com/images/Used%20Soda/Mountain%20Dew%20Ya-Hoo.jpg http://images.google.com/images?q=tbn:BJhA-M26NxcJ:www.scripophily.com/webcart/vigs/pepsicovig.jpg
Man expanderar utanför läskedrycksbranchen. Frito-Lay of Dallas, Texas, and Pepsi-Cola formar nya PepsiCo, Inc.
Den militära 35-centilitersburken är en sån succé att kommersiell distribution i stor omfattning börjar.
PepsiCo:s dryck Mountain Dew lanserar sin första kampanj, Ya-Hoo Mountain Dew…Itll tickle your innards".
http://www.pepsico.com/images/top_r1_c1.gif http://images.google.com/images?q=tbn:-Op9lUrQSigJ:www.learsoft.com.ar/esp/archivos/logos/fritolay.gif
PepsiCo:s och Frito-Lays nuvarande loggotyper.1966
Den första Diet Pepsi-kampanjen, "Girlwatchers", fokuserar på de påstådda kosmetiska födelarna med lågkaloricola. Kampanjmusiken till "Girlwatchers" blev en Top 40-hit.1967
Undersökningar visar att konsumenter tycker att Pepsi smakar extra gott när drycken kyld. I och med detta startar Pepsi kampajen "Taste that beats the others cold. Pepsi pours it on".
Jingeln är framförd av Stone Poneys och Linda Ronstadt.1969
Pepsi Generation-strategin förändras en aning med den nya temat “You’ve got a lot to live. Pepsi’s got a lot to give”. Ungdom och livsstil är dock fortfarande kampanjens drivande krafter.1970
http://images.google.com/images?q=tbn:rkBwS3nn1O8J:www.gwathmey-siegel.com/projects/architecture/corporate_projects/pepsico/images/thumbs/peps_p19.jpg
PepsiCo flyttar huvudkontoret från New York City till Purchase, N.Y. Byggnaden, som forfarande är huvudkontor för PepsiCo, är designad av Edward Durrell Stone (1902-1978), en av Amerikas främsta arkitekter.1972
Ett preliminärt handelsavtal skrivs mellan Sovjetunionen och PepsiCo, Inc.1973
http://www.pepsinut.com/images/logos/logo87_small.jpg
Inspirerade av de sociala och politiska förändringarna skaffar sig Pepsi sloganen "Join the Pepsi People, Feelin Free".
Pepsi erhåller en ny logotyp, den sjunde i raden. Den största förändingen är att den nu har hamnat i en låda. Det närmaste decenniet sker ett antal mindre ändringar i typsnittet.
Pepsis systerdryck Mountain Dew släpper sin nya slogan "Put A Little Ya-Hoo in Your Life".1974
http://images.google.com/images?q=tbn:uztdf3KhQMIJ:spheart.8m.com/cccp.jpg
Sojetunionen får sin första Pepsifabrik. 1975
http://images.google.com/images?q=tbn:GDd2MJJ3ATAJ:www.gamespy.com/legacy/fargo/zombies/pepsi.jpg
Med den nya marknadsförningsstrategin, blindtestet The Pepsi Challenge, försöker Pepsi övertyga miljontals konsumenter att Pepsi smakar bättre än Coca-Cola.
Pepsi Light med citronsmak lanseras som ett alternativ till de vanliga light-dryckerna.
Tvålitersflaskan i plast introduceras.1976
http://www.pepsi.com/ads_and_history/legacy/images/pic_1976.gif
Den nya sloganen "Have a Pepsi Day" är en del av Pepsi Generation-kampanjen.
En 30 sekunder lång reklamfilm med en mycket liten pojke och ett par ännu mindre hundvalpar blir snabbt en klassiker.1979
80-talet börjar närma sig och den nya sloganehn "Catch that Pepsi spirit!" passar mycket bra med tanke på läget i staterna.1982
Pepsi anser sig nu ha bevisat att smaken av Pepsi är överlägsen. Med sloganen "Pepsis got your taste for life!" framfördes det nu i Pepsi Generation-kampanjen.1983
Året är 1983 och läskamarknaden blir allt mer konkurrenskraftig. Det är Nu rätt tid att införa "Pepsi Now!" i annonserna.1984
http://www.usatvads.net/assets/images/th_pepsiJackson.jpeg
Den tidens absolut populäraste underhållare, Michael Jackson medverkar i två stycken reklamfilmer för Pepsi. Vid en av inspelningarna fattade Michaels hår eld. Detta hindrade dock inte reklamfilmerna från att bli mycket populära.
To be continued... //WolfgangTrots att blindtester gång på gång tycks visa att folk tycker att Pepsi är godare än Coca-Cola så är Pepsis marknadsandel mycket liten.
PWa undrar, var finner du detta? Dessutom är inte Pepsis marknadsandel liten, om du tittar på forbes500 så anser de att de två bolagen är jämlika. Ser man till försäljningsvolym är de i prinicp lika. --PWa som tycker sig läsa lite jag tycker pepsi är godare
Men hur går det för Pepsi i Sverige egentligen? Tycker att de verkade otroligt mkt större på 80-talet än nu, i uppmärksamhet på marknaden, och frekvens på caféer och i varuhus; är det nån som kan bekräfta/avfärda detta? Malte Ferrigno
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
TrocaderoVärld
Konsthögskolan
Tum
Latitud
Peter Karlberg
Graviditetsvecka
Penis
Automatkarbin