Pathways Into Darkness
Innehåll- 1. Story - 2. TilläggPathways Into Darkness (vanligtvis förkortat PiD) är ett datorspel i genren Action/Äventyr. Spelet släpptes av Bungie år1993 och var det första spelet någonsin i sin genre, och dessutom det första Mac-spelet med texture mapping i realtid.
1. Story
Torsdagen den 5 maj år1994 visar sig plötsligt ett hologram i Pentagon. Det föreställer en varelse som presenterar sig som diplomat för den utomjordiska rasen Jjaro. Han förklarar att en gigantisk Gud - "vars namn ingen mänsklig tunga någonsin kommer att kunna uttala" - legat i dvala under en pyramid av okänt ursprung på Yucatan-halvön sedan en meteor slog ner där för 64 miljoner år sedan. Nu är Guden på väg att vakna igen, och om det inträffar kommer Jorden med säkerhet att gå under, tillsammans med en större del av universum. Det finns inget vi människor kan göra för att stoppa detta, men om vi spränger pyramiden - detta måste göras inom åtta dagar - kan den hålla Guden begraven tills Jjaro hinner anlända och ta hand om problemet. Så en grupp människor skickas till pyramiden för att placera en bomb så djupt ner under jorden som möjligt.När man kommer fram till pyramiden visar det sig att den sovande Gudens drömmar antagit fysisk form, och monster och bisarra uppenbarelser rör sig i pyramiden. Under fallskärmshoppet blir det fel på en av fallskärmarna, och en person landar och slås medvetslös i djungeln. Det är denna person man får styra i spelet. När han vaknar och kommer fram till pyramiden, har det gått fyra timmar sedan de andra soldaterna gick in. I ett av pyramidens första rum hittar han skelettet efter en medlem av en tidigare expedition, liggandes framför en stängd dörr som inte går att öppna. Av den gråa uniformen att döma är det en tysk soldat, vilket bekräftas av information man tidigare fått av CIA - information som säger att en grupp tyska soldater var här på 1930-talet och letade efter ett "hemligt vapen".
Så småningom hittar huvudpersonen en underlig gul [[kristall], gömd bakom en låst dörr. Han upptäcker att den har en besynnerlig effekt, nämligen att den låter honom tala med de döda. Han talar med nazi-soldaten och får reda på att denne dödats av expeditionens ledare, Muller, eftersom han vägrat gå in genom dörren. Muller kom dock aldrig tillbaka ut igen. Han bekräftar också att de var tyskar, men han visste själv inte vad deras uppdrag i pyramiden var. Han kan dock berätta att dörren öppnas då man blåser i ett särskilt instrument, som finns högre upp i pyramiden.
En stund senare hittar huvudpersonen en tysk soldat som berättar att han sett ytterligare en grupp människor, spansktalande, passera ett par år tidigare. Och på en nivå av pyramiden som ligger cirka 13 meter över markytan, hittar han till slut det besynnerliga instrumentet. Han känner igen det på något sätt, det påminner honom om en bok han läst som barn, men han kan inte riktigt placera det. Han tar sig tillbaka till marknivån och lyckas öppna dörren med hjälp av instrumentet.
Ännu en död tysk vid namn Behrens berättar att de haft med sig maskingevär på expeditionen. Huvudpersonen, som klarat sig med kniv och pistol hittills, inser att han kommer att behöva hitta gevären för att överleva, då varelserna blir allt svårare att döda. Behrens berättar också att expeditionen bestod av 18 soldater, och att han inte sett en enda återvända.
Ännu längre ner finner huvudpersonen ytterligare ett lik, som talar kryptiskt om någon, "He who rises with the tides, master of all things small and insignificant". Ytterligare längre ner hittar han en flaska som innehåller en röd vätska.
Tolv meter under jorden stängs en dörr bakom honom och han blir inlåst. I rummet finns tre brons-dörrar, en grön symbol på golvet i mitten av rummet, samt flera döda kroppar av nazister. En av dem berättar att de kom år1938 för att hitta en liten medicinflaska som Muller påstod innehöll väsendet av en inspärrad demon. Muller planerade att använda den i kriget för att krossa fienden. Han berättar också att en soldat vid namn Walter fick en guldnyckel av Muller och skickades iväg för att hämta en ask av cederträ och några guldtackor. Han varnar en för att ställa sig på symbolen i golvet, då den öppnar dörrarna och ett tjugotal monster kommer ut.
Nästa lik varnar också för dörrarna, och säger att ett hundratal monster gömmer sig bakom dem. Tyskarna lyckades döda ett par, men monstren var för många och ingen överlevde, trots att de hade en person beväpnad med maskingevär för varje dörr. Huvudpersonen beväpnar sig med den dödes maskingevär för säkerhets skull och talar med nästa lik, som visar sig vara Muller. Han vägrar tro på att andra världskriget tagit slut, och tror att man kommit för att hämta samma hemliga vapen han själv sökte, för att försvara USA mot Tysklands invasion. Han förklarar att de medlemmar av expeditionen som inte dog på vägen, dog i det här rummet. De skulle hämta en skatt som fanns bakom dörrarna, men efter att ha dödat alla monster avled de av sina skador. Han försäkrar att det är ofarligt att öppna dörrarna. När huvudpersonen påpekar att Muller ljugit om att alla kvarvarande medlemmar dog i det här rummet, erkänner han att han skickade iväg Walter för att hämta något, men det var bara ett värdelöst arkeologiskt föremål. När han nämner medicinflaskan och demomen blir Muller upprörd över att han känner till den, men vägrar berätta mer. Samma sak med asken av cederträ.
Huvudpersonen kan inte få upp dörren som leder tillbaka, utan måste öppna bronsdörrarna trots varningarna. Monster väller ut, men han lyckas besegra dem. Innanför dörrarna hittar han en röd mantel, en flaska med en tjock, tjäraktig brun vätska, två flaskor med klarblå vätska, och en symbol precis som i det tidigare rummet, men gul. Han ställer sig på den och utgången öppnas igen.
Långt senare, efter att ha irrat omkring i pyramiden ett tag, hittar han Walters kropp. Walter berättar att Muller sagt att han behövde asken av cederträ och tolv guldtackor, men att det räckte att ta med en guldtacka eftersom asken har förmågan att förvandla en sak till två. Det visade sig stämma, men guldtackorna fick inte plats i asken. När de anlände hade de ine sett några monster, men pyramiden verkade sakta vakna till liv medan de gick, och så småningom anfölls Walter av monster. Han blev rädd och bestämde sig för att fly ut ur pyramiden istället för att gå tillbaka till Muller. Asken tappade han på vägen och senare blev han dödad. Han hade tidigare en nyckel som ledde till en dörr av guld på våningen under, men han har den inte längre. En spansk expedition ko förbi fö rett par år sedan och dess ledare tog nyckeln. Konstigt nog verkade han känna till att Walter skulle ha nyckeln på sig.
Efter att ha klättrat ner för en stege blir huvudpersonen attackerad av något osynligt. Han lyckas döda det med maskingeväret trots att han inte kan se det, och en bit bort hittar han en färsk kropp; liket efter en av medlemmarna i hans egen expedition. Mannen förklarar att de osynliga varelserna går att se genom mörkerkikarna de haft med sig, och att koden som krävs för att aptera bomben har ändrats. Han vet tyvärr inte vad den nya koden är. Han ber en att skynda sig för att hinna ikapp de andra. Huvudpersonen tar mannens mörkerkikare och fortsätter. En stund senare hittar han asken av cederträ, och använder den i fortsättningen till att fördubbla kulorna till sina vapen.
Ytterligare en våning ner hittar han till slut den guldfärgade dörren som tyskarna talat om. Han kan dock inte öppna den eftersom han inte har nyckeln. Han fortsätter nedåt i pyramiden. Senare hittar han tråkigt nog fem av sina kamrater, döda. Alla berättar att de bränts till döds, och av en av dem får man veta att de sårat varelsen som dödat dem, kanske tillräckligt för att den nu ska gå att döda av bara en person. Huvudpersonen får tag på en av radiosändarna de tagit med sig för att meddela Pentagon när uppdraget är slutfört, och han får dessutom reda på den nya apteringskoden, samt att det nu är Greg som har hand om bomben - han tog den och flydde medan de andra uppehöll varelsen. Varelsen uppenbarar sig plötsligt och sprutar eld, huvudpersonen lyckas döda den och hittar sedan några fler flaskor med olikfärgade vätskor.
Ännu längre ner under pyramiden hittar han en underlig röd sammetspåse och så småningom även Greg, som berättar var bomben finns. Han letar rätt på bomben och fortsätter, tills han står framför en dörr täckt av hieroglyfer. När han gått in genom dörren, stängs den bakom honom och det finns plötsligt ingen väg ut. I rummet ligger liket efter en av den spanska expeditionens medlemmar, som berättar att rummet blir lufttätt när det förseglas, och dörren öppnas inte på timmar så det oundvikliga ödet är att kvävas till döds. Huvudpersonen lyckas rädda sig själv genom att upptäcka att den röda manteln han hittade tidigare i pyramiden får tiden att förflyta snabbare. Han tar på sig den och lyckas, till den döda spanjorens stora förvåning, ta sig ut ur rummet innan luften tar slut.
På andra sidan får han reda på, av en annan spanjor, att de liksom tyskarna kommit fö ratt hitta den inspärrade demonen. Flera av de andra blev ätna levande av monster, men inte denne man då han blivit förgiftad av ett ormbett i djungeln. Huvudpersonen klarar sig levande genom rummet genom att äta av den tjäraktiga bruna vätskan och tillfälligt förgifta sig själv. Innan han tar sig ännu längre ner tar han med sig en gasmask, en flaska med en lila vätska och en tung låda av bly.
Änun längre ner, över 300 meter under jorden, hittar han till slut den lilla medicinflaskan, målet för de två tidigare expeditionerna. Han plockar upp den, men när han undersöker den upptäcker han att...den är tom. Två av spanjorerna ligger döda på marken, men den ene har fått huvudet avslitet och kan inte tala. Den andre berättar att han heter Javier, och att det var han som öppnade flaskan. De fick höra talas om demonen av en av deras farfäder, som när han var barn spionerat på en grupp tyskar. Han berättar dessutom att för att öppna dörren till pyramiden och komma ut igen, behöver man en utomjordisk ädelsten som finns någonstans djupt nere i pyramiden. De hittade den aldrig. Men när de hittade flaskan öppnade de den, någonting de knappt hann se kom ut ur den och sedan dog de. Han har också guldnyckeln de tagit från Walter, men de hittade aldrig dörren som den öppnade.
Huvudpersonen tar nyckeln och fortsätter nedåt. Så, tre kilometer under jord, konfronteras han med Demonen. Den frammanar monster i mängder, men han lyckas döda dem alla och efter det har demonen ingen kraft kvar att försvara sig med, och han lyckas döda den. Efter sig lämnar den ädelstenen som öppnar dörren till labyrinten. Han tar upp den, men den suger livskraften ur honom och han måste släppa den igen. Han lägger den i blylådan, apterar bombem och påbörjar färden uppåt igen. På vägen passerar han den guldfärgade dörren, som han öppnar. Inne i rummet ligger ännu ett skelett av en tysk soldat, som berättar att Walter sköt honom i ryggen för att få allt guldet för sig själv.
Huvudpersonen fortsätter uppåt tills han når marknivån. Han signalerar med radiosändaren och plockas upp av militären någon timme innan bomben exploderar och begraver den sovande Guden under miljoner ton sten. Cirka två år senare anländer Jjaro och tar hand om Guden för all framtid.
2. Tillägg
Pathways Into Darkness är på sätt och vis en prequel till Marathon. Den utomjordiska rasen Jjaro förekommer även i Marathon, och den Sovande Guden är med största sannolikhet, trots att det inte nämns i spelet, en Wrkncacnter.Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
SpråkreformEcchi
Mecha
ITools
IDisk
Spettkaka
Thomas Wiehe
Pomperipossaeffekten
Eurovision Song Contest Junior