Ortografi
Ortografi betyder rättstavning.Stavningsutvecklingen omfattar fyra faser, från det att barnet för första gången uppvisar något skrivet eller ritat som barnet självt uppfattar som skrift, till det att tonårseleven i slutet av skolår 9 skall uppvisa kriterier i att behärska stavning inom sitt eget språkbruk, med medvetna strategier för att kontrollera sin egna stavning.
Fas 1innebär ett ritskrivande utifrån vad barnet sett i omvärlden t ex skyltar, barnböcker, annonser, reklam, vykort, brev och inköpslistor. Barnet avbildar skriftspåket.
Fas 2 innebär att barnet uppfinner en ortografi – ett eget alfabetiskt skriftspråk – utifrån sin muntlighet; den kunskap barnet har erövrat om skriftspråk och ljud via samtal och lyssnande, medläsande och eget läsande använder barnet för att lyssna sig till vilka bokstavssymboler barnet behöver för att skriva. Barnet skriver ord som de låter. Barnet skriver med ett örats skriftspråk.
Fas 3 innebär att barnets läsande börjar ge effekt i det egna skriv andet, där barnetbörjar använda sig av bokstavskombinationer för ljud barnet har upptäckt i medläsande och eget läsande. Ett första tecken är att barnet låter en sådan bokstavskombination (eller flera parallellt) gälla för alla sådana ljud i ord de skriver, t ex upptäckten av att ng-ljudet stavas med ng innebär att många ord med ng-ljud skrivs med ng, t ex bangk, vangn, te(ä)ngka, plangk o s v. Barnet övergeneraliserar användningsområdet för bokstavskombinationer.
Med samma upptäckarstrategi skiljer de efter hand ut normerna; i och med att barnet i medläsande eller eget läsande upptäcker att t ex ord som bank och plank inte stavas med ng trots att det låter ng; först skiljer de ut enklare (j-ljud med j och g)och sist de svårare (enkel- och dubbelteckning).
Ett fortsatt läsande och skrivande gör att barnet prövar sig fram i sin stavning, barnet skriver med ett ögats skriftspråk som barnet vidareutvecklar och förfinar, och närmar sig alltmer vedertagna stavningsregler.
Fas 4 innebär att barnet/ungdomen inom sitt egna språkbruk kan stava enligt normerna och har medvetna strategier för att kontrollera sin stavning.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Kategorier för Ortografi
Skrivutveckling hos barn(1), Skrivinlärning(1)Intresserad av fler artiklar?
NeissePeter Harryson
Anders Jacobsson
Gabriel Odenhammar
Beppe Wolgers
Abchaziska
Mittback
Vänsterhalv
James Foe