Objektorientering
Objektorienteringeller objektorienterad programmering är ett sätt att programmera datorer och utforma programspråk. Egentligen en programeringsåskådning, där man abstraherar bort ointressant information från verkliga objekt.Inom objektorientering är "objekt" det centrala.Objekt har egenskaper (attribut) och kan utföra uppgifter (metoder).Objekt med samma egenskaper (och metoder) sägs tillhöra samma klass.För den som känner till ett algoritmiskt (imperativt) programspråk som Algol eller C är det lätt att tänka sig klasserna som datastrukturtyper (structs i C) och objekten som datastrukturvariabler.Det viktigaste tillägget är att strukturerna också innehåller variabler som identifierar funktioner, som förutom sina explicita anropsargument även opererar på det anropade objektet. På så vis kan olika objekt ha metoder med samma namn men med olika implementering. Detta kallas polymorfism. Klasserna är dessutom inordnade i en hierarki, där lägre nivåer i hierarkin kan ärva egenskaper och metoder av klasser som är ovanför dem i hierarkin. En del språk tillåter multipelt arv, d.v.s. att en klass ärver av fler än en högre stående klass.
Genom sådana tillägg uppstod Simula ur Algol och C++ ur C.Två objektorienterade språk som inte har någon omedelbar föregångare är Smalltalk och Java.
Medan objektorienterad programmering och objektorienterade programspråk började slå igenom på 1980-talet, började också en utveckling inom objektorienterad analys och design (OOAD). Dessa tankar ledde under 1990-talet till bok/Design Patterns, Objectory, UML och RUP.
Under slutet av 1990-talet har några av tänkarna gått vidare till extrem programmering och wiki.
Se även:
- Ravioliprogrammering
På webben:
- http://193.180.65.160/martinf/oop.html
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
ÖverlagringNässjö IF
New South Wales
DivX
Cirkulär
ActiveState
Axel von Fersen
Skottår
Nobelpriset i litteratur