McDonaldisering
McDonaldisering, (från amerikanskans "McDonaldization") är samlingsnamnet på den världsomspännande företeelse som bland annat förenklar och gör varor och tjänster mer förutsägbara. Ordet syftar på att McDonalds är en utmärkt metafor för företeelsen med starkt förutsägbar mat, levererad i en lika starkt förutsägbar miljö till ett lika förutsägbart pris.Begreppet är antagligen ursprungligen myntat av Gerorge Ritzer (professor i sociologi vid University of Maryland) med dels sin artikel "The McDonaldization of Society" i Journal of American Culture 6, 1983:100-7 samt hans 1993 utgivna bok med samma namn från Pine Forge Press:
The McDonaldization of Society, ISBN 0-8039-9046-4,kolla fakta hos: Libris,kolla vem som har boken hos: LibraryThing.com,kolla priset hos: Adlibris,Bokus,Internetbokhandeln,bokfynd.nu,bokpris.com,amazon.com, amazon.co.uk,barnesandnoble.com,pricescan.com
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Läktararrangemang403
405
Laissez faire
Nattväktarstat
Ordorienterad
Eddie Bengtsson
Doubleword
Maskinspråk