Marknad
På en marknad byter varor ägare.Inom nationalekonomin är en marknad en "plats" där avtal ingås så att varor eller tjänster byter ägare. För att en marknad ska vara en sådan så måste vissa krav vara uppfyllda. Aktörerna måste känna till sina preferenser (vilka varor de vill ha) och de måste också ha kunskap om vilka varor som finns på marknaden och priset för dessa. Vidare måste alla avtal slutas frivilligt utan tvång.
Saker som komplicerar en marknads funktion och gör den imperfekt kan vara brist på information eller förekomsten av tvång eller externa priser eller effekter. En extern effekt är exempelvis den miljöpåverkan som en bil ger upphov till. Denna påverkan kan ses som ett dolt pris för bilen som inte betalas enbart av bilägaren utan av alla som drabbas. Man kan försöka kompensera för detta genom att göra priset synligt, exempelvis genom miljöskatt på bensin.
Det finns många exempel på hur man på så sätt, i det vi lite slarvigt kallar "marknadsekonomi", försöker få marknaden att fungera genom ingrepp i densamma. Patenträtten innebär exempelvis att man ger aktörer monopol på vissa idéer så att dessa ställs utanför "marknaden", detta för att forskning och utveckling ska löna sig för de privata företagen. Debatten om patent på gener handlar exempelvis om en sådan konflikt där så att säga "idén om marknaden" står mot "idén om marknaden".... För att ha en bestämd uppfattning i frågan bör man lämpligen inte vara vetenskapsman utan politiker.
Externa effekter kan också vara positiva, exempelvis nären anställd tar med sig kunskaper förvärvade på en arbetsplats till en ny arbetsplats.
Se även
- Marknaden
- Aktiemarknad
- Marknadsekonomi
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
KonstakademienAgneta Pleijel
Niklas Rådström
Peter Green
Gävlebocken
Gruva
Solidaritet
Dr Bombay
Drakar samt Demoner