Lev Vygotskij
Innehåll- 1.Biografi - 2.Psykologi - 3.PedagogikLev Vygotskij rysk pskyolog och pedagog. Född år1896 - död år1934.
http://home.t-online.de/home/volker.vogt/image4.jpg
1.Biografi
Lev Semenovich Vygotskij föddes år1896 i Ryssland och växte upp i byn Gomel. Föräldrarna tillhörde den judiska medelklassen och den unge Vygotskijs hem präglades av mycket litteratur, filosofi och annan kultur.Vygotskij tog examen vid ett judisk gymnasium i Gomel år1913 - alltså bara sexton år gammal. Genom lottdragning kom Vygotskij in på universitetet i Moskva. Han läste bl.a. juridik, historia och filosofi.
År1917 flyttade Vygotskij tillbaka till Gomel och började jobba som lärare. Han undervisade även på lärarhögskolan där han bl.a. började arbeta med psykologisk forskning.
År1924 deltog Vygotskij på en psykologikongress i Leningrad och gjorde ett så gott intryck att han fick en anställning på Moskavas universitet. Där avlade han år1925 doktorsexamen. På grund av tuberkolos dog Vygotskij, endast 38 år gammal, år1934.
2.Psykologi
I Moskva på 1920-talet jobbade psykologer med att skapa en ny psykologi på marxistisk grund. Vygotskij såg en utmaning i att förena marxismens filosofiska sida med psykolgi och sociologi.Den marxistiska psykologin som Vygotskij var med att skapa kan sammanfattas i tre huvudpunkter:
- Människans levnadsvillkor påverkar hennes sätt att tänka.
- Bruket av redskap kan förbättra människans levnadsvillkor.
- Människan lyckas bättre genom samarbete, än genom individualism.
3.Pedagogik
Vygotskij var starkt kritiska till att bara en förklaringsmodell användes för att förklara människans utveckling. Här riktade sig kritiken både mot B. F. Skinners behaviorism och Piagets kognitiva teorier. Vygotskij hävdade istället att utveckling måste se som ett resultat av flera olika processer.Med en marxistisk grundsyn blir Vygotskijs syn på inlärning att det främst handlar om ett socialt samspel. För att eleven skall lära sig krävs alltså deltagande och erfarenhet.
Vygotskij vänder sig således emot en essentialistisk, positivistisk och perennialistisk syn på undervisningen, där eviga sanningar skall förmedlas från lärare till elev. Istället har Vygotskij en konstruktivistisk syn på kunskap. Kunskap är inget som bara finns utan en konstruktion av verkligheten. Kunskapen är skapad av människor i syfte att förstå och förklare omvärlden.
Vidare betonar Vygotskij språkets betydelse för inläringen. Det är i de kollektiva spårkformerna som kunskapen konstrueras.
Källa: bl.a. Elevens värld av Gunn Imsen
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Café CrèmeCelebritet
Teknikens Värld
Späda
Strykbrädesöverdrag
Kåken
Skampåle
Västra Aros
Gurkstaden