Kvinnolandet
Innehåll- 1. Sammanfattning - 2. Själva teorin1. Sammanfattning
Kvinnolandet är namnet på en teori om att delar av dagens Sverige styrdes av ett matriarkat som "föregick det patriarkatsamhälle som nu håller på att föra vår jord till avgrundens rand".
De enda som verkar använda termen är Gunnel och Göran Liljenroth, som även författat alla (?) böcker inom ämnet, liksom några skrifter om "Kosmisk visdom". Böckerna är utgivna på det egna förlaget AMA förlag.
2. Själva teorin
Kvinnolandet beboddes av urbefolkningen i Norden. Till att böja med innefattade kvinnolandet hela Norden, men efter vanernas invandring tvingades urbefolkningen undan och kom att bebo de karga områdena i södra Sverige, så som sydsvenska höglandet, Tiveden, Halleberg, Hunneberg samt hela norra delen av Sverige från Mälaren räknat och bort till Karelen i Finland.
Kvinnolandets religion var av den typ som kallas inlevelsereligion (motsatsen till uppenbarelsereligionen som alltid har en diktatorisk mansgud som kräver total och blind lydnad), där Hel var den stora kosmiska modern som rådde över liv och död. Hel dyrkan skeddde vid en ring av stenbumlingar, de numera kallade dommarringarna. Varje sten i ringen var sätesplats för någon speciell dis, Hels andliga tjänarinnor. Exempelvis Sunna, som antogs ha med god väderlek att skaffa, Vina den goda skörden, Unna vattnets ande osv. Denna ring av stenar kallades Viet och i dess omedelbara närhet låg alltid en källa, där man tänkte sig att de tre nornorna Urd, Verdandi och Skuld satt och spann livstrådarna till alla levande varelsers livsöden (DNA på modernt språk).
Förutom stensättningarna var festaven den enda yttre symbolen för Heldyrkan. Dessa festavar var försedda med ett cloisonnée-arbete i dess inre ända. I västhögen i Uppsala har man vid grävningar hittat just ett sådant. Mycket talar för, att i de 2 utgrävda Uppsalahögarna, har begravts völvor med deras attribut (i rädsla för att finna kvinnliga föremål, även i den tredje högen, har man ej gjort några utgrävningar där).
Kvinnolandet hade en blomstrande hantverkskultur. Utövarna av dessa hantverk kallades dvärgar, och skall inte förväxlas med vad vi idag menar med detta ord. I fornlitteraturen omtalas att när asarna skulle förära någon en kostbar gåva, fick de först uppsöka någon skicklig dvärg och be denne att skapa konstföremålet som skulle ges bort i gåva. Kvinnolandets invånare bedrev en blomstrande handel med sina patriarkaliska grannar. Man upprättade handelsplatser utefter Mälarens stränder. Björkön, Sigtuna, Västra Aros och Östra Aros är köpcentra som nämns i hävderna.
De vänligt sinnade invånarna i Kvinnolandet gav andra folkgrupper en fristad i Kvinnolandet. Detta fick t.ex en spillra av sassaniderna som fördrivits från Persien. Dessa fick en fristad i Vendel och Valsgärde. Man har konstaterat genom utgrävningar av deras gravar att de härstammat från just Persiens sassanidepok.
Många försök gjordes från svearna att underkuva befolkningen i kvinnolandet. Adam av Bremen skriver följande i 111:16: "...först sändes en son till kungen (Emund), vid namn Anund, åstad för att utvidga riket, och när han kommit till Terra Feminarum, som jag tror är Amazonernas land, omkom både han och hans trupper av gift som dessa blandat i källvattnet..."
I början av 1100-talet sökte en grupp religöst förföljda engelsmän en fristad i Kvinnolandet. Gruppens ledare hette Henrik och hans närmaste man var byggmästaren Jedvard som hade med sig sin fru Cecilia och son Erik. Denne Erik kom senare att gifta sig med Kristina , som var barnbarn till kung Inge den äldre. Men för att Kristina inte skulle förlora sitt arv var hon tvungen att gifta sig med en kunglig person. Då lät man kröna Erik till kung, så var den saken ordnad.
Erik fick sitt huvud avhuggit av Magnus Henriksson, Kristinas kusinbarn, den 18 maj 1160. Därefter utropade sig nämnde Magnus till kung över kvinnolandet. Denne Magnus störtades sedan av sveakonungen Karl Sverkersson som därmed utvidgar sveariket till att nu innefatta även Folklanden. År1167 kommer Eriks son Knut , i skydd av mörkret, med en liten skara av män i land på Visingsö, där de mördar Karl Sverkersson. Nu blir, med hjälp från katolska kyrkan, Knut Eriksson svearnas och folklandens kung. Efter detta kan man inte se några spår efter kvinnolandet som det en gång varit. Kyrkan har gjort allt för att utplåna alla spår efter kvinnolandet, eftersom detta rimmar dåligt med vad bibeln säger om kvinnor. Till sin hjälp har kyrkan haft och har ännu idag etablerade historiker.
Artikeln skriven 2009-01-21 av Learning4sharing
Kategorier för Kvinnolandet
matriark(1)Intresserad av fler artiklar?
SexdregaBandar Seri Begawan
Male
Statsunionen Serbien samt Montenegro
Port Moresby
Bogota
Eldslandet
Lloyd Alexander
Terry Pratchett