Kullager
Ett kullager är ett lager där den roterande axeln vilar på en krans av runda kulor. Tidiga exempel på kullager med träkulor finns redan från medeltiden eller rentav antiken, men det var de många cykeltävlingarna i slutet av 1800-talet som ledde till utvecklingen av det moderna kullagret med hårda stålkulor. Olika varianter av kullager finns. De varierar i hur fästet och axeln är utformade. Vanligen hålls kulorna på plats av någon perforerad plåtskiva som vilar fritt mellan axeln och fästet. I en del varianter säljs kullagret som en integrerad helhet, i andra fall som en lös samling kulor avsedda att fästas mellan färdigutformade maskindelar. Den mest utstuderade formen av kullager är det sfäriska kullagret, vilket kännetecknas av att insidan av fästet har en sfärisk bana vilket tillåter axeln att vinklas utan att lagret blir snedbelastat. Det gör också att lagret fungerar bra även om fästet sitter lite snett. Därför kallas det också ett självreglerande lager. Det sfäriska kullagret patenterades år1906 av Sven Wingquist, året efter att han hade grundat SKF, Svenska Kullagerfabriken, i Göteborg.Kullagrets största nackdel är att kulornas kontaktyta är liten och lagret kan därför inte bära upp några tunga laster, utan att behöva vara oproportionerligt stort. Det gör att kullagret lämpar sig bra för cyklar, men inte för bilar och järnvägsvagnar. För detta krävs rullager, som i sin enklaste form är cylindriskt, där axeln, fästets insida och rullarna är cylindriska. Det cylindriska rullagrets största nackdelar är att det inte kan ta upp några krafter i axelns längdriktning och det inte är självreglerande utan måste fästas in exakt rakt. För att komma över dessa nackdelar behövdes ett sfäriskt rullager, med samma självreglerande egenskaper som det sfäriska kullagret. Men att beräkna rullarnas och axelns form utifrån en sfärisk form på fästets insida är inte det lättaste. Lagertillverkaren FAG (FAG=Fischer Aktien- Gesellschaft) utvecklade 1912 de första fungerande vinkelinställbara rullagren med symmetriskt sfäriska rullar. Problemet löstes och patenterades år1919 av den svenske ingenjören Arvid Palmgren, som arbetade åt SKF. En av de första tillämpningarna var hjullager till järnvägsvagnar, som fram till 1920 uteslutande hade använt glidlager där axeln ligger an direkt mot ett fäste gjort av lagermetall, huvudsakligen bestående av brons. För att demonstrera det sfäriska rullagrets möjligheter, konstruerade SKF en hel bil. År1935 knoppades biltillverkningen av till ett eget företag med namnet Volvo.
Relaterat:
- Skateboard
- SKF
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Kategorier för Kullager
kullager(1), denna sida är ej bra(1), Sfäriskt kullager(1), denna sida suger kuk(1), Kryddig fthxugbhfx. V(1)Intresserad av fler artiklar?
Dallas StarsToronto Maple Leafs
Chicago Blackhawks
Mats Näslund
Tommy Albelin
Tomas Holmström
Hagaparken
Stockholms Ryttarspel
Solferino