Kompressionsförhållande
På en kolvmotor:Förhållandet mellan cylindervolymen med kolven i bottenläge och cylindervolymen med kolven i toppläge.
Högre kompressionsförhållande leder till lägre bränsleförbrukning, men kräver ett bränsle med högre oktantal (för att undvika spikningar. Genom historien har kompressionsförhållandet på vanliga förbrännningsmotorer ökat undan för undan tills 70-talet och oljekrisen varefter det varit mer eller mindre konstant.
Bilar med Turbo tvingas ofta till ett lägre kompressionsförhållande för att undvika spikningar. Dock medger turbon att man kan få ut en viss effekt ur en (till cylindervolymen) mindre motor än man annars kunde, vilket är fördelaktigt ur bränsleförbrukningssynvinkel. Summan av det hela är nog ännu inte riktigt utredd.
Dieselmotorer har ofta markant högre kompressionsförhållande än bensinmotorer.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
TubbeTurbonegro
Otrogen
Brunnsta by
Jelena Glinskaja
Spjute
Almger
Vibjörn
Skarde