Karma
Innehåll- 1. Religion - 2. Datorspel1. Religion
Karma är ett religiöst begrepp inom hinduismen och buddhismen , och en bokstavlig tolkning är "handling". Karma förklaras som lagen om orsak och verkan. Man talar om "god" eller "dålig" karma.I buddhismen förklaras karma mogna för alla levande varelser: i denna livstid, i kommande livstider och i förflutna livstider.
Koppling mellan "handling" och orsak och verkan kan man se som att en handlig (orsak) inte är fullbordad eller uttömd förrän dess fullkomliga verkan har nåtts.
I denna livstid kan vi se hur vissa handlingar innebär dålig karma då deras effekter är negativa. Ex. om jag misshandlar någon, så får det negativa efterverkningar i form av allehanda konflikter, repressalier och negativa sinnesstämmningar.
Andra handlingar sägs innebära god karma, då deras effekter är positiva. Ex. om jag generöst delar med mig till behövande, så kommer tacksamhet, vänlighet, och vänskap att följa.
Inom hinduismen används karma till att rättfärdiga kastsystemet, då den som har samlat hög karma anses återfödas till en högre stående varelse, högst upp i kedjan brahminerna, och den som samlat låg karma återföds längre ner i kedjan.
saob:1/115/29392
Se även:
- Kharma
2. Datorspel
I vissa datorspel och databaser kan en del av poängräkningen kallas för karma. Mängden karma är då ett tal, som minskas när användaren utför dåliga handlingar och ökar av goda handlingar. Alltför dålig karma kan leda till att vissa funktioner spärras för användaren. Syftet är att uppmuntra till gott kamratskap och stävja missbruk. Bland annat Slashdot har experimenterat med olika karmaräkningssystem.Se även
- Förtroende
- Sedesbetyg
- Uppförande
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Gunnar GrenBröderna Olsen
Legering
Fredrik Lindström
Stormakt
Marinen
Krita
Århundrade
Peel Sessions