JAS 39 Gripen
Innehåll- 1. Historia - 2. TeknikJAS 39 Gripen, eller Flygplan 39, även kallat JAS i dagligt tal. JAS står för Jakt, Attack och Spaning vilket speglar flygplanets huvudsakliga sysslor.
http://album.lunarstorm.se/fullsize/F04/{F04FB96E-069D-47F0-A1A7-8C57294D2024}.jpg
1. Historia
Under hela 1970-talet pågick diskussioner om vad som skulle bli ersätter till flygvapnets Viggen-plan.År1982 kom beslutet att Sverige skulle tillverka ett kombinerat jakt-, attack-, och spaningsflygplan vid namn JAS 39 Gripen
Det var redan från början klart att planet skulle säljas till utlandet för att kunna täcka de enorma utvecklingskostnader som är förknippande med att ta fram ett nytt stridsflygplan. Det har dock gått trögt eftersom en upphandling av stridsflygplan handlar lika mycket om politik som teknik. Hittills har endast ett land förklarat sig villigt att skaffa JAS, Sydafrika. Flera affärer har gått i stöpet, exempelvis Finland.
2. Teknik
JAS 39 Gripen är ett litet och lätt plan. Man står med lätthet på "taket" utan att känna någon större höjdskräck. Samma sak kan inte sägas om J 37 Viggen som är ett rejält mycket större flygplan.
Gripen har en dragkraft på 8,3 ton (med EBK, 5,5 ton utan). Motorn har benämningen RM12 och tillverkas av Volvo Aero. Den är utvecklad av General Electric och har i grunden beteckningen F404. Denna motor återfinns i de äldre varianter av F-18 Hornet som idag t ex används av det finska flygvapnet. Trots att Gripens motor levererar lite mindre dragkraft än Viggens kan den lättare Gripen (ca 7 ton, max startvikt 14 ton) att accelerera när planet flyga rakt upp, vilket det tyngre Viggen (9,5 ton) inte förmår. Gripen saknar möjlighet att reversera motorn vid landning, som trafikflygplan eller, i detta avseendet tämligen unika, stridsflygplanet Viggen gör, utan vinklar istället ner de främre fenorna för att snabbt bromsa ner planet efter markkontakt.
För att förstå hur lättmanövrerad Gripen är (jmf. Viggen) brukar man säga att den kan göra en åtta i samma luftrum som Viggen gör en looping. Gripen kan också "titta lite åt sidan" och avfyra sina vapen, detta med bibehållen kurs. Anledningen till dessa aerodynamiska trick kan genomföras är att Gripen inte använder sig av klassisk aerodynamik utan använder sig av en mer instabil, svårkontrollerad, sådan. Principskillnaden ligger i att JAS har tyngdpunkten längre bak än traditionella flygplan. Detta har fördelen att planet är väldigt lättstyrt, att det kan göra snabba manövrer och att luftmotsåndet kan minimeras - nackdelen är att piloten inte har en chans att göra alla styrningsbeslut som behövs vilket gör att flygplanet är beroende av en hjälpande styrdator som hela tiden gör de små ändringar som behövs för att planet ska uppföra sig stabilt. Datorn filtrerar samtidigt de indata som piloten ger så att han eller hon inte utsätter sig själv för för stora påfrestningar (planet i sig klarar mer än människan).
http://www.smb.nu/images/pos/0305_jas_3.jpg
Under en av de första provflygningarna, i februari 1989, havererade det första provflygplanet vid landning, mittframför TV-kamerorna. Piloten, Lars Rådström klarade sig närmast oskadd, vilket han också gjorde vid ett annat spektakulärt haveri, vid flyguppvisningen på Vattenfestivalen i Stockholm den 8 augusti 1993. Han tvingades då skjuta ut sig med katapultstol och planet damp ner på en folktom del av Långholmen. Båda olyckorna orsakades av samma problematik och ledde till omfattande ändringar i det avancerade styrsystemet. Ytterligare ett haveri inträffade med två Gripen under pilotträning av så kallad dog fight då det ena planet flög in i de s.k. "ändvirvlarna" från det andra. Piloten i det kraschade planet sköt ut sig och undkom utan skador. Antalet haverier ligger inom vad som anses normalt, motsvarande siffra för Viggen är sju haverier under provserien, så man kan inte säga att det är ett olycksdrabbat plan.Den 19 april 2007, störtade ett JAS 39C, från flygflottiljen F21 i Luleå. Piloten räddade sig genom att skjuta ut sig.
Länkar
- http://www.gripen.com
- i en reglerteknikkurs som beskriver Gripens styrsystem med en matematisk modell.
- http://dmoz.org/Society/Military/Aviation/Aircraft/Fighters/JAS-39_Gripen/
Aktuellt
- 19 april 2007 artikel i DN
- 7 feb 2005 (14:48), från SVT: Indien intresserat av Jas 39 Gripen
- 8 okt 2004 (16:53), från Expressen: Thailand köper JAS
- 27 dec 2002 (13:13), från Dagens Nyheter: "Polen har tagit ett politiskt beslut"
- 26 dec 2002 (20:22), från SVT: Fransk radio: Polen köper inte Gripen
- 22 maj 2002, från Lunds universitet: Söndermalt JAS-plan lärde oss mera om återvinning
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
TrolleriGuru
Intellektuell
EBM
Pulver
Staten
Majoritet
UNESCO
Romer