FUD
FUD är en akronym för Fear, Uncertainty and Doubt - rädsla, osäkerhet och tvivel - vilket sammanfattar en marknadsföringsstrategi som brukar tillämpas av dominerande företag med nära-monopolställning (IBM, Microsoft) för att undertrycka alternativa erbjudanden från konkurrerande leverantörer.Strategin går ut på att utmåla det egna företagets storlek som en garant för trygghet, säkerhet och pålitlighet, och att dessa argument skulle uppväga de bättre priser och högre kvalitet som konkurrenterna erbjuder, vilket oftast är helt ogrundat.
Möjligen kan man hålla med om att ett företag av IBM:s kaliber sannolikt kommer att finnas kvar om ett år medan ett dotcom kanske bara har en chans på tio att överleva; se Dotcom-döden.
Begreppet används även i utökad betydelse om folk som i oändlighet argumenterar och pratar om huruvida en viss teknik, teknologi eller metodik inom datorvärlden skall överleva eller inte. Exempel: Jag tänker inte lära mig programmera i språket foo. Det har ingen framtid, för alla andra språk används redan mer..
FUD beskrivs utförligt i bok/Big Blue, 1986 (kapitel 15).
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
FXPFZLN
GmbH
GRD
IFF
IMNSHO
ITV
IVA
IVECO