Förbränningsmotor
En förbränningsmotor är en motor som skapar mekaniskt arbete genom att förbränna syre och ett bränsle.Det är förbränningsgasernas expansion som utnyttjas direkt, utan att passera något medium som ånga.De olika typerna av förbränningsmotorer kan delas in i två grupper; de som använder kolvar och de som inte gör det. Bland motortyperna utan kolvar kan nämnas gasturbin (jetmotor) och raketmotor.
Wankelmotorn är ett specialfall. Den har en trekantig kolv som roterar i ett 8-format förbränningsrum. Rörelsen behöver alltså inte omvandlas från linjär till roterande rörelse som i en vanlig kolvmotor.
Motorer som använder vanliga kolvar inkluderar:
- Ångmaskin, som alltså enligt ovan inte är en förbränningsmotor i egentlig mening.
- Stirlingmotorn, som inte heller är en förbränningsmotor i egentlig mening.
- Ottomotor (vanlig bensinmotor) - se även tvåtaktsmotor, fyrtaktsmotor, gengas, motordelar
- Dieselmotor
Motortyperna med kolvar kan sedan vidare indelas efter hur de cylindrar som kolvarna rör sig i är arrangerade:
- Raka motorer där cylindrarna är ordnade i en enda rak cylinderrad. I sitt fyrcylindriga utförande är detta den vanligaste motortypen i en vanlig personbil. Även raka femcylindriga och sexcylindriga motorer förekommer. Större cylinderantal är svårt att utnyttja med denna motortyp då de fysiska måtten sätter begränsningar. Motorn blir helt enkelt med större cylinderantal onödigt lång och uppfyller inte längre platskraven på längden i exempelvis en personbil.
- V-motorer som kan finnas i flera olika utföranden där siffran anger antalet cylindrar:V4, V6, V8, V10, V12, V16. Kännetecknande för en V-motor är ett jämnt antal cylindrar, fördelade på två cylinderrader som är vinklade i förhållande till varandra i en V-form. På så sätt åstadkommes en kompaktare motor som lättare får plats.
- VR-motor är Volkswagens egna koncept och vidareutveckling av V-motorn. V-motorn har oftast två motorblock medan VR-motorn bara har ett. Dock sitter cylindrarna i en tät V-form i sitt enda motorblock. VR-motorn kan därför beskrivas som en hybrid mellan V-motorn och den raka motorn.
- W-motorn är också den en vidareutveckling av de klassiska cylinder- och motorblocksarrangemangen från Volkswagen. Denna motor består i princip av cylinderblocken från en VR-motor arrangerade i V-form. På detta sätt fås en motor med två motorblock men med hela fyra cylinderrader och detta arrangemang ger en ultrakompakt motor i förhållande till det normalt sett stora cylinderantalet. Ett exempel på en W-motor är den tolvcylindriga W12 som finns i lyxbilen VW Phaeton.
- Boxermotorn är en variant av V-motorn där cylinderraderna ligger i hela 180 graders vinkel i förhållande till varandra. De två motorblocken ligger alltså i ett plan och är helt motriktade varandra. Detta ger en motor som är väldigt kompakt på höjden och som kan utnyttjas i utrymmen med låg höjd eller där bilens övriga konstruktion medger väldigt lite utrymme på höjden. Exempel på bilmärken som ofta använder boxermotorer är Porsche och Subaru.
- Stjärnmotorn i vilken cylindrarna sitter i stjärnform runt vevaxeln. Var förr vanlig på flygplan.
I förbränningsmotorer bildas i regel växthusgasen koldioxid.
Se även/delar
- avgaser
- bil
- elmotor
- dynamo
- förbränning
- kärnkraftverk
- mekanik
- termodynamik
- vattenkraft
- värmelära
- ångmaskin
- maskin
Ibland kallas en förbränningsmotor felaktigt för explosionsmotor. Vad som sker är nämligen en snabb, mycket väl kontrollerad förbränning av bränsle-/luftblandningen och inte något så våldsamt och vidlyftigt som man normalt förknippar med en explosion!
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Kategorier för Förbränningsmotor
förbränningsmotor(1)Intresserad av fler artiklar?
TändkulemotorWankelmotor
Pilkastning
Public bild Limited
Skånelanden
Borrelia
Anaplasma
Ehrlichia
Vanlig fästing