Flygolyckan villig Teneriffa
Innehåll- 1. Händelsen - 2. Fakta om flygplanenDen 27 mars 1977 kolliderade två stora Boeing 747 sedan piloten på det ena planet, från KLM, startat utan klartecken, även om flygledarens order var oklar.
1. Händelsen
Söndagen den 27 mars 1977 var det hektiskt på Teneriffas flygplats. På morgonen hade en grupp ur Kanarieöarnas frihetsrörelse sprängt en bomb på grannöns flygplats. Flygplan fick omdirigeras till Teneriffas flygplats, bl.a. de två plan som var inblandade i denna olycka, som var mycket gammal och inte alls byggt för de stora 747-planen som nu landade och startade där.Tre flygledare fanns i tornet, med uppgift att dirigera de cirka 180 plan som skulle starta och landa under dygnet. Dessa tungt belastade flygledare brottades dessutom med två problem: banljusen på startbanan fungerade inte, och två av deras tre radiofrekvenser var ur funktion. Alla de väntande planens piloter måste, vid kommunikation med flygledartornet, samsas om en enda kanal.
Dimman svepte in över flygplatsen som ligger i bergen. Ännu ett problem för flygledarna. Två flygplan skulle starta. Det första, en Boeing jumbojet från holländska KLM, hade en känd pilot som kapten. Han hette Jaap van Zanten och hade förekommit flitigt i flygbolagets annonser. Annonser som, med bilden på kaptenen, ämnade att framhäva bolagets säkerhetstänkande och välutbildade personal. Van Zanten var en mycket erfaren pilot, med sina 27 år i bolagets tjänst och 10 år i flygvapnet.
Planet, som taxade ut efter KLM, var också en Boeing jumbojet. Detta plan kom från det amerikanska bolaget Pan Am. Ett bolag som, för övrigt, gick i konkurs på grund av den negativa publicitet det fick efter att ett av deras plan sprängts i luften ovanför Lockerbie i Skottland, elva år senare.
Flygkaptenen i Pan Ams jumbojet hette Victor Grubbs och var också mycket erfaren, med ett förflutet som pilot under andra världskriget.
Medan kapten van Zanten svängde runt och riktade in sig vid startbanans ände och förberedde en rullande start, taxade Victor Grubbs långsamt sin Pan Am jumbojet rakt mot van Zantens KLM. Grubbs order, från flygledartornet, var att snarast lämna startbanan via ett avtag till vänster.
När KLM-planet var redo för start, anropade styrmannen flygledartornet och meddelade:
- KLM 4805 klar för start. Avvaktar färdtillstånd.
Det är nu som flygledaren svarar med den tvetydiga ordern:
- OK. Klart för start. Jag återkommer.
Därefter frågade tornet kaptenen på Pan Am-planet om han hunnit lämna banan. Då svaret blev nekande, utfärdades order att snarast rapportera när planet var ur vägen. Problemet var bara att den väldiga jumbojeten från KLM redan hade påbörjat sin start, och nu rusade rakt emot sin långsamt undanrullande like. Ingenting av detta såg flygledarna på grund av dimman. De tvingades lita till det de kunde höra på deras enda radiokanal. Pan Ams andrepilot berättade efteråt:
- Jag såg ljus framför oss i dimman. Först trodde jag att det var KLM-planet som stod och väntade vid banänden, men sen upptäckte jag att det rörde sig emot oss.
Grubbs gjorde ett desperat försök att vrida planet för att undvika en kollision, samtidigt som van Zanten, å sin sida, pressade sitt plan till en så brant uppstigning att stjärtpartiet gröpte ur en djup repa i startbanan. Båda deras försök var förgäves. KLM-planet körde ihop med Pan Am-planet i en hastighet av 230 kilometer i timmen. Taket på Pan Am-planets cockpit och förstaklassavdelning slets av medan akterkabinen krossades av KLM-planets motorer och dödade så gott som samtliga passagerare där omedelbart.
Färden fortsatte för den framrusande jumbojeten som, efter att ha tagit sig över Pan Am-planet, slog i banan och förintades i en våldsam explosion. Ingen i det planet överlevde.
544 var döda och 60 allvarligt skadade. Endast 26 personer hade klarat sig oskadda eller fått mindre skador.
Vid den här tiden skedde dagens andra stora katastrof. Människor inne i Santa Crus hade hört smällen och nyfikna kastade sig i sina bilar för att köra till flygplatsen. Resultatet blev att de dåliga, smala vägarna korkades igen. Ambulanser och brandbilar kom inte fram. Många av dem krockade, eller körde i diket. Hela området blev ett enda stort inferno. Flygplatsens brandkår fanns naturligtvis, men den var ju inte dimensionerad för så stora plan, eftersom inte flygplatsen var det, och räckte därför inte till.
Efter Pan Am-planet skulle en skandinaviskt plan starta. De hade blivit försenade och kanske hade de fått byta plats med Pan Am-planet. De hade extrem tur i det planet. De hade inte de i Milano 2001 - Se flygolyckan i Milano
Detta är fortfarande den värsta flygolyckan någonsin med en dödssiffra på 583 personer. Hela skulden för olyckan lades efter haveriutredningen på kaptenen på KLM-planet, van Zanten. Teneriffas gamla flygplats används i dag endast av mindre regionala flygbolag.
2. Fakta om flygplanen
Pan Am- Flygplan: Boeing 747-121
- Leveransår: 1970
- Registeringsnr: N736PA
- Flightnr: 1736
- Dödsoffer: 335:396
KLM
- Flygplan: Boeing 747-206B
- Leveransår: 1971
- Registeringsnr: PH-BUF
- Flightnr: 4805
- Dödsoffer: 248:248
Extern länk:
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
AsuncionCybersquatting
Georg V
Maribor
Homo
Blekinge Tekniska Högskola
SC
Robert Baden Powell
Frilansjournalist