Flygolyckan i New York 2001
Innehåll- 1. Olyckan - 2. Efterspel1. Olyckan
Klockan 09:13 den 12 november 2001 startade en American Airlines Airbus A300B4-605R från JFK Internationals bana 31L. En minut innan hade en Japan Airlines Boeing 747-400 startat på samma bana. Efter att ha gjort en standardsväng och klättrat till 2 800 fot (ca 850 meter) så gick något oerhört snett: planet kom in i jumbojetens så kallade jetstream och började skaka kraftigt, så kraftigt att först stjärfenan och sedan ena vingens motor lossnade. Planet störtade rakt ned i Belle Harbor, Queens. Alla 260 ombord dog, liksom fem människor på marken. Man kunde även konstatera att en fågel hade blivit insugen i högermotorn som gjorde att den stannade och planet förlorade "vertical speed VS" och störtade.
Kaptenen kunde inte ha gjort något åt olyckan, konstaterade haverikommissionen; det var flygledarna som släppte iväg honom för tätt intill jumbojeten. Många trodde direkt att detta var en ny terroristattack, två månader efter attackerna 11 september, vilket avfärdades direkt både av FAA och Vita huset. Olyckan medförde även att alla plan av typen Airbus A300 drogs in för kontroll. Numera har säkerhetsavståndet till ett större flygplan ökat till ca 2 min på JFK international.
http://www.airdisaster.com/photos/aa587/8.jpg
2. Efterspel
I mars 2003 pekas Airbus Industries ut som direkt ansvarigt för olyckan p.g.a. konstruktionsfel på planet.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
SturebyAxel Tallberg
Bryggare
Parameter
Hyperkorrektion
Spårkforum
Förlag
Feskekôrka
Tvåspråkig