Extrem programmering
Extrem programmering (XP) är en programutvecklingsmetodik som förklaras i bok/Extreme Programming Explained av Kent Beck.Principerna i XP har utvecklats utifrån negativa erfarenheter av andra, äldre metoder. XP kan kännetecknas som en kontinuerlig utveckling utifrån en tidig prototyp. Rigorös kravspecifikation och omfattande planering (BDUF: big design up-front) undviks, till förmån för tät interaktion med beställaren och mellan utvecklarna.Viktiga inslag är kontinuerlig testning, parprogrammering och refaktorisering.
XP växte under 1990-talet fram ur det nära samarbetet mellan Kent Beck och Ward Cunningham. Det första projekt där metoden formellt användes och som också anses vara metodens födelseplats, var utvecklingen av dåvarande DaimlerChryslers nya lönesystem som Beck, Cunningham och Ron Jeffries ledde från 1996. Kärnan i XP är fyra värderingar, som känns igen från de lättrörliga metodernas manifest, nämligen kommunikation, enkelhet, feedback och mod.
Den största fördelen med att använda XP är att det är en processmodell som verkar naturlig för många utvecklare, och att den genererar inspiration och entusiasm i gruppen. En del av detta kan parprogrammering sägas vara ansvarig för, som i sin tur minskar antalet buggar och snabbar upp utvecklingen.
- Oops.se är ett företag i Göteborg som specialiserar sig på XP och som driver en egen wiki-webbplats.
- XP Tools var ett företag i Linköping som utvecklade verktyg för XP-utvecklare.
- Portland Pattern Repository är världens äldsta wiki-webbplats. Där diskuteras programutvecklingsmetodik, och Kent Beck själv brukar delta.
Terminologi
- Engelsk XP-terminologi finns på http://c2.com/cgi/wiki?XpGlossary
- Svensk XP-terminologi finns på http://oops.se/cgi-bin/wiki?SvenskEngelskXpOrdlista
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
MönstermatchningMönstermatchning
Super Mario
Jupiter Ace
Spagettikod
COMAL
DarkBASIC Classic
DarkBASIC Professional
Grafisk miniräknare