Dubbeldelta
Dubbeldelta, vingkonfiguration som introducerades av SAAB i och med flygplan 35. I denna tappning var innervingens vinkel väldigt brant, där också luftintagen var integrerade, och inte fullt så brant på yttervingen.De två olika vinklarna gav vingen goda prestanda över ett större hastighetsspektrum än tidigare deltavingade eller pilvingade flygplan. Den branta innervingen gas höghastighetsegenskaperna och den flackare yttervingen gav lågfartsegenskaperna.Även Flygplan 37 fick en dubbeldeltaform på sin huvudvinge , som dock har den brantare vinkeln på yttervingen. Viggen fick också en nosvinge som ytterligare förbättrade lågfartsegenskaperna och lyftkraften.
Dubbeldeltaformen användes också av konstruktörerna som ritade Concorde. Där går dock vingen mjukt över från brantare vinkel till flackare, istället för med ett abrupt hörn som på J 35. Concorde använder också vingformen på ett annat sätt än Draken; Concordevingens framkanter skapar luftvirvlar som planet "rider" på. Även Viggens nosvinge har samma funktion.
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
SnowflakeEMW
Hyperonym
Kvarleva
Verkningsgrad
Ahlgrens
Chauvinism
Sven
Adelsman