Dragränna
En dragränna är en ränna avsedd att transportera en båt över land mellan två vatten. Dessa finns av två slag: "vattendrag" som kan vara en naturlig å eller ett av människor skapat dike, (det vi brukar kalla kanal), det andra slaget är en egentlig "kanal", (en kana) som är en torrlagd ränna där båten kanar på bottnen av rännan (som ofta varit skodd med tvärlagda stockar). Ofta har materialet som grävts upp ur rännan lagts på ena sidan och sedan fått tjäna som vägbank. Lämningen vi ser idag är en (ofta asfalterad) väg med ett ganska stort dike vid sidan om, ofta rak och i lägsta möjliga linje över terrängen. Vägen har man använt att gå på när man dragit båten efter sig i ett (eller flera) rep. Var båten av det större slaget har antagligen dragdjur (hästar/oxar) använts för att underlätta arbetet.Rännor av detta slag är mycket vanliga i Mälardalen men sällan uppmärksammade av fornexpertisen. Mest känd är antagligen "Draget" mellan mälarfjärdarna Kalmarviken och Lilla Ullevifjärden på gränsen mellan Håbo och Upplands-Bro kommuner i Uppland. Ett annat ganska välkänt drag är Kärsödraget som ligger mellan Kärsön och Ekerön, Ekerö kommun i Mälaren. Via detta drag har man kunnat ta sig från Långtarmen till Kärsödragsviken (Hovgårdsfjärden). Därifrån är det ca 4 km till Björkö, vägen runt Ekerön aternativt Munsön (som Kärsön är en del av) är någon mil. På vikingatiden var detta drag tämligen kort, kanske 50-100 meter.
UppkomstEn dragränna har (oftast) ursprumgligen varit ett seglingsbart sund. Detta har på grund av landhöjningen med tiden grundats upp. För att kunna fortsätta segla genom sundet har man sett sig tvungna att gräva bort dom översta topparna så att en seglingsränna uppstår. Men, återigen på grund av landhöjningen har detta bara varit hållbart under en kortare period, sedan blr grävarbetet för omfattande. I stället drog man båtarna i den nu torrlagda seglingsrännan, ett drag har uppstått.
Andra drag har antagligen planerats redan från början. Man har haft en seglingsled men den har grundats upp i en längere sträcka. I vissa lägen har man då haft ett kortare men brantare alternativ till att lägga draget i den tidigare seglingsleden, man har nyttjat en genväg.
Författarnoter:
- Idén om "vattendrag" och "kanaler" (finnarna säger kanavaa), att namnen kommer från olika typer av dragrännor, är min egen (som så ofta) trot om ni vill =)
- "Draget" var antagligen inte den viktigaste leden mellan Södertälje och Uppsala som man länge trott, det bör ha funnits en alternativ (och kortare) väg över land från Ekolsund till Biskops-Arnö, (har jag en idé om =). Vid slutet av järnåldern så var sträckan över land endast ca 800 meter, vid Draget ca 2 km! (fast där fanns i.o.f.s. ett antal dammar att segla på vissa sträckor).
- // Solkoll
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
BarnlekarNy Dag
APK
Laplacetransform
Drägg
Feg
Fouriertransform
Affin transformation
Transformers