Designmönster
Designmönster är en problemidentifieringsteknik inom programvarudesign och programutvecklingsmetodik som innebär att man katalogiserar olika typiska problem och deras typiska lösningar. Upphovsmannen till konceptet designmönster, arkitekten Christopher Alexander, tänkte sig ett designmönster som kärnan till lösningen på ett för arkitekter vanligt förekommande problem. Dessa tankegångar var enkla och lämpliga att föra över på utveckling av mjukvara, framförallt objektorienterad sådan: metoden syftar då till att genom rikliga exemplifieringar kodifiera kunskap om programutveckling. Den engelska termen är design pattern.Se även:
- Designantimönster - liknande katalogisering av dumma misstag
- Mjukvaruarkitektur
- Arkitekturmönster
- Programutvecklingsmetodik
- Datalogi
Länkar:
- http://wiki.cs.uiuc.edu/PatternStories en Wikisajt med mönster!
- http://hillside.net/patterns/
- http://www.st.se/Patterns/dokument/links.htm
Standardverket på området är Design Patterns av Gang of Four (GoF) då det gäller mjukvarutveckling och A Pattern Language då det gäller mjukvaruarkitektur.
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
MärkeskläderNarbonne
Friedrich Bünsow
Bünsowska huset
Helgo Zetterwall
Fritz Eckert
DuPont
PC Magazine
World of Warcraft