Designantimönster
Designantimönsterär en problemidentifieringsteknik inom programutvecklingsmetodik som innebär att man katalogiserar olika typiska problem och dess typiska mest idiotiska lösningar. Metoden syftar till att genom rikliga exemplifieringar kodifiera kunskap om programutveckling. Den engelska termen är Anti patterns.Designantimönster:
- Blobprogrammering
- Spaghettiprogrammering
- Ravioliprogrammering
- Rube Goldberg-maskin
- Den gyllene hammaren
- Programröta
Besläktade fenomen:
- Vaporware
- Linco Hesto
Se även:
- Designmönster - upphovet
- på Portland Pattern Repository
- Programutvecklingsmetodik
- Datalogi
- Jag reagerade precis likadant. Om ordet ska vara begripligt måste åtminstone ett bindestreck in: design-antimönster. Inte för att ordet blir särskilt mycket bättre, men man ser i alla fall vad det står. - Jonas L
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Aspektorienterad programmeringSocialistisk marknadsekonomi
Statstjänstemannen
Jan Mickelin
Gymnasist
Sällskapsmat
Svenska encyklopediska sällskapet
Beuvron en Auge
Finansminister