CRM
CRM, Customer Relationship Management, eller kundvård på ren svenska. Indelas normalt i analytisk CRM och operativ CRM.CRM handlar om att systematiskt vårda företagets kunder, genom kunskap om kunden öka kundnöjdheten. CRM omfattar bland annat planering, strukturering, mäta utfall av aktiviteter och lagra information om köpbeteenden och kontakter. Ett CRM-system är ett ofta ett datoriserat system för hantering av kundrelationer.
Några företag
- Abalon
- Oracle
- PeopleSoft
- SAP
- Siebel
- SAS
Analytisk CRM hittar trender i Datalager (Data Warehouse:ar) med hjälp av Data Miningmetoder och liknande teknologier medan operativ CRM utgörs av den praktiska kundhantering som krävs för att hela tiden ha en kunds profil och historik tillgänglig i kundgränssnittet.Fråga: Är verkligen CRM en fråga om att vårda ett företags kunder. Vid användandet av analytisk CRM brukar en av målsättningarna vara att finna olönsamma kunder, och agera på dessa. Det kan innebära högre premier från ett försäkringsbolag, sämre möjligheter till krediter hos en bank eller postorderföretag eller allmänt sämre service från ett tjänsteföretag. Borde då inte CRM vara ett mer abstrakt begrepp som definieras på något annat sätt än som "kundvård"...--.cu
- SAP är inget CRM system, utan ett enterprise resource planning system (ERP). CRM blandas ofta ihop med andra elektroniska verktyg.
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
ArnhemOrdlista
Omaha
McLaren
Nominativ
Pitemål
Newcastle United
Påve
Ingenmansland