Concorde-kraschen i Paris
25 juli 2000 klockan 16:40 svängde Air France Concorde AF4590, med 109 människor ombord, ut på startbana 26 R på Charles de Gaulle-flygplatsen utanför Paris. Flygkapten Christian Marty, som efter 25 år som pilot inom Air France (dock bara 1 år på Concorde - han var tidigare kapten på flyg av typen Airbus A340), fick tillstånd att starta och slog på efterbrännkamrarna och påbörjade den 30 sekunder långa accelerationen till 250 knop (470 km/h). En annan pilot sade och hejade i radion "Go Christian". Efter ca 16 sekunder krängde planet till men kaptenen fortsatte då han trodde att det kunde bero på en s.k. windshear. Strax efter fick han rapporter om att en vänster motor brann. Han hade redan passerat V1-punkten (över 100 knop) och då är det omöjligt att få stopp på flygplanet. Han beslutade att fortsätta.Planet lyfte 16:42 i ca 370 km/h (100 km/h för lite) och strax efter stängde flygingenjören av den tredje motorn. Planet är mycket svårmanövererat i låga farter och med bara tre motorer och ingen efterbrännkammare aktiverad så är det omöjligt att vinna höjd. Kapten Marty beslutade att försöka nå Le Bourget-flygplatsen 3 km bort. När han kom över staden Gonesse så kunde han inte hålla planet längre utan gjorde ett sista tappert försök att styra bort från tätbebyggelsen och nödlanda på en äng, men planet började spinna och kraschade med sidan före i ett hotell. 113 personer, varav 4 på marken, omkom. 99 av de omkomna var tyskar.
Kapten Christian Marty hyllas som en hjälte då han gjorde allt han kunde för att styra bort från tätorten. Haveriutredningen visade att olyckan berodde på en 40 cm metallbit av titan från en Continental Airlines DC 10 som låg på startbanan. Concordens däck sprängdes och en gummibit slungades mot vänster bränsletank som revs upp, varefter bränslet antändes. Air France belade omedelbart efter kraschen alla sina Concorde med flygförbud, men British Airways fortsatte att flyga tills flygplanet officiellt fick flygförbud. Läs om Concordes återkomst
Kapten Christian Marty - en äkta hjälte
Aftonbladet:
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Big BrovazLykantrop
Domedagen
Obygd
De Litterära Sällskapens Samarbetsnämnd
Ideell förening
Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet
Höjdroder
Qumran