Concorde
Innehåll- 1. Concorde 2003 - 2. En vanlig Concordeflygninghttp://www.concordesst.com/returntoflight/returngallery/fbland1.jpg
Concorde var världens näst första överljudsplan för passagerartrafik (slaget av Tupolev/Tu-144). Det utvecklades av Aerospatiale under 1960-talet. Man trodde då att underljudstrafiken i framtiden till stor del skulle ersättas av överljudsplan så intresset från flybolagen var till en början stort - man spådde en efterfrågan på minst ett par hundra plan. Men det dröjde inte länge innan man upptäckte problem med höga ljudnivåer vid start och landning och med ljudbangar som var så högljudda att Concorde bara tilläts passera in och ut ur ljudvallen över havet. Framförallt skrämdes flygbolagen av planets tendens att sluka bränsle och av osäkerheten som rådde efter oljekrisen. Med facit i hand vet vi att flygplanet blev ett ekonomiskt fiasko, trots att det höll allt vad det lovade rent tekniskt. Endast 20 plan byggdes levererades. Concorde är inte, vilket ofta hävdas i media, världens snabbaste jetflygplan. Det är det amerikanska spionplanet SR-71 Blackbird som numera endast flygs civilt av NASA för vetenskapliga experiment.
Fakta:
- Marschfart: 2156 km/h - 2,04 Mach
- Kryssningshöjd: 18288 m
- Startvikt: 185 ton
- Landningsvikt: 92 ton
- Längd: 61 m. Under flygning i Mach 2 blir planet 35 cm längre på grund av friktionsvärmen.
- Höjd: 12 m
- Motorer: Rolls Royce Snecma Olympus 593 Mark 610 Turbo Jet
- Passagerare: British Airways 100 st. Air France 92 st. 8-10 besättning därav två piloter och en färdmekaniker
- Bränsleförbrukning: 95 ton flygfotogen/flygning eller 22.6 ton/h
- Tillverkare: Aerospatiale/Airbus
1. Concorde 2003
Concorde har nu flugit passagerartrafik för sista gången. Inget flygbolag använder sig längre av planen som nu planeras bli museiföremål. Något eller några plan kommer antagligen finnas tillgängliga för flyguppvisningar och liknande arrangemang. Det finns tretton Concorde-plan i dag, sju på British Airways och sex på Air France. Concorde flög i reguljärtrafik mellan New York City och Paris respektive London. Rekordet för Concorde på den 5570.8 km långa sträckan New York - London från stillastående till stillastående är på 2h 52 minuter och 59 sekunder. Som jämförelse kan nämnas att det amerikanska spionflygplanet SR-71 Blackbird innehar världsrekordet för jetflygplan på denna sträcka, 1 h 54 minuter och 56.4 sekunder, nästan en timme snabbare än Concorde alltså. Man flög också charter mellan London - Barbados. En biljett kostade från 5000 pund. Planet har genomgått stora förändringar sedan Concorde-kraschen i Paris den 25 juli 2000 . Bl.a. har ett foder av kevlar installerats runtom bränsletankarna och Michelin har utvecklat nya däck. Se Concordes återkomstDe två flygbolagen räknade länge med att flyga de kvarvarande planen under deras förväntade livslängd, som längst fram till år2015. BA och Air France säger själva att man inte har lyckats gå med vinst sedan olyckan 2000. Då satsade man många miljoner på att modernisera planen för att byta ut gamla system som många trodde olyckan berodde på. Beslutet anses av vissa vara lite väl förhastat men i en tid då hela flygbranschen tvingas skära ned så är det nödvändigt för båda bolagens ekonomi. British Airways tar sina Concorde-plan ur trafik under oktober 2003. Air France gör sin sista flygning med Concorde 1 november 2003.
Vad som ska bli av det än så länge hemliga flygplan, kallat Boeing SST, som ska ersätta Concorde, som utvecklas av NASA med hjälp av British Airways Concorde-chefspilot, kapten Mike Bannister, är oklart. De flesta piloter som flyger Concorde idag kommer att pensioneras eller flyttas till bolagens största flygplan. Ett tag var det tänkt att flygbolaget Virgin Atlantic, som sa att man kunde skära ned på kostnaderna, skulle köpa BA:s Concordeplan men BA vägrar sälja dem.
2. En vanlig Concordeflygning
En Concordeflygning är mycket mer komplicerad än en vanlig. Först så får planet alltid företräde vid start och landning. Då är planet fyllt med 95 ton flygfotogen. Vid start använder man efterbrännkamrarna för att accelerera upp till 370 km/h på ca 30 sek. Det är det enda passagerarflygplanet i världen som måste starta med full gas, vanliga flygplan startar med 60-70% gas. Sedan stiger planet mycket brant uppåt till en höjd av 28.000 fot och en fart av mach 0,95.När man når Irlands kust så tänds efterbrännkamrarna igen och planet stiger till 60.000 fot samtidigt som det accelererar till mach 2,03. Efter ca 3 tim så drar man av på motorerna samtidigt som man närmar sig USA:s kust. Då återstår endast 10 min bränsle vid inflygningen som består av diverse svängar för att följa de bullerrestriktioner som finns. Planet tar mark i en fart av 300 km/h och bromsar snabbt in med full effekt på reverseringen.
Nedan: Teamet som under ledning av kapten Les Brodie återvände först till New York efter Concorde-kraschen i Paris - 1 år och 4 månader efter olyckan i Paris.
http://home.planet.nl/~gbavinck/images/cccrew.jpg
Aktuellt:
24 okt 2003: Kapten Mike Bannister sätter den sista kommersiella Concordelandningen på Heathrow klockan 16 lokal tid. Hundratusentals människor följer Concorde i graven.
- 20 okt 2003: Inför de allra sista flygningarna med Concorde har BBC sammanställt en minnessida:
- 13 juli 2003 kan man nu delta i en tävling och vinna biljetter till de sista Concordeflygningarna med British Airways. Dock är det ett telefonnumer man måste ringa samt betala ett antal pund - men det är det värt?! http://www.britishairways.com/concorde/natconcomp.html (Observera att tävlingen enbart är öppen för människor som är bosatta i United Kingdom.)
- 6 juni 2003 börjar BA sina sommarresor med kraftigt reducerat pris på tur/retur biljett - nu 14 000 SEK! 2 av BA:s Concordeplan går ur service och flertalet piloter omskolas till 747 och 777 på bolaget - en del pensioneras.
- 31 maj 2003: Den sista Air France-flighten med Concorde landar klockan 17:45 på Charles de Gaulle efter en flygning från New York med kapten Edgard Chillaud som flygande pilot.
- 6 maj 2003: En artikel i Ny Teknik, förtäljer att Virgin Atlantic kan tänka sig att köpa BA:s Concordeplan och fortsätta trafiken.
- 10 apr 2003: en i Ny Teknik berättar om att Concorde slutar flyga i oktober. En artikel i DN är mer utförlig: .
Kapten Bannister och styrman Napier viftar med flaggor efter sista kommersiella landningen. Foto AP
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
McDonnell Douglas MD 87SAAB 2000
Överljudsplan
Mutex
Fjärrskrift
Attila
Bigesch
Svenska Barnmorskeförbundet
Internationella Barnmorskedagen