Start Logga In Skriv Artikel Om Oss
Vad söker du?
Allt om 'Comenius'

Comenius

Comenius, lärare, författare (sök Internet Book List, LibraryThing, Libris, Adlibris, Bokus, Projekt Runeberg),född 28 mars 1592, död1670.

Jan Amos föddes den 28 mars 1592, i staden Uherský Brod eller Nivnice. I Uhersky Brod finns idag ett hundraårigt museum över Comenius. Samma år dog Johan den III och Sigismund blev Sveriges konung. Borta i England uruppförde William Shakespeare pjäsen "En Midsommarnattsdröm".

Jan Amos föddes i en lycklig och ganska förmögen mjölnarfamilj. De var medlemmar i Brödrarskapet, en evangelisk kristen kyrka, i vilken Comenius deltog aktivt under hela sin livstid.

Det Tjeckiska Brödrarskapet, senare ibland kallat "för-kalvinisterna" skapades år1458 och tack vare dem fick tjeckiska folket Europas första översättning av bibeln, där man istället för latinet utgick från de ursprungliga språken, hebreiskan och grekiskan. Brödraskapet reagerade mot att många präster mer såg till det egna välbefinnandet än själsligt arbete, så som det stod i bibeln. Brödrarskapet bestod främst av präster och var en utvald sammanslutning av människor vilka verkligen försökte leva enligt evangeliet. Av dessa präster i Tjeckien vilka försökte reformera kyrkan, blev kanske den mest kände Jan Hus, vilken för sin kritik av den katolska kyrkan brändes på bål 6 juli 1415. Nästan exakt hundra år senare, gjorde sig Martin Luther känd för nästan samma teser i Tyskland.

Vid tolv års ålder blev Jan Amos föräldralös och flyttade till sin tant i Straznice, där han började i skolan. Innan skolan hade hans far fungerat som lärare och Comenius upplevde skolan som en institution där vetgirighet snarare kvävdes än uppmuntrades. Han förblev inte länge i skolan, för rövare, uppmuntrade av den katolske kejsaren Rudolf plundrade de protestantiska, rika provinserna och brände ner staden Straznice. Genom skogen tvingades den fjortonårige pojken att fly till Nivnice där han hade släktingar.

Den unge pojkens flit och talang uppmärksammades av Brödrarskapet och de hjälpte honom att komma in till latinskolan i Prerov. Likaså i denna skola utmärkte han sig och blev omtyckt av biskopen Lanskys, vilken lovade honom sin dotter Johanna till hustru. Vid denna tid antog han även sitt andra namn, Amos, efter latinets ord Amous, vilket betyder den käre, älsklingen. Han ägnade sig också flitigt åt latinet. Anledningen var att han då kunde läsa de bästa tankarna från filosofer och poeter som Cato, Seneca, Cicero, Ovidius, Vergilius och andra.

Som en av de bästa eleverna blev han skickad till högskolan i Herborn, som då hade både gott rykte och utmärkta professorer. I Herborn lärde han känna professor Piscator, vilken gett ut en kalvinistisk bibel 1604 och diskuterade med denne uttolkningar av bibeln.

Han anlände till universitetet ungefär samtidigt som "den svenska skaldkonstens fader", Georg Stiernhielm och påverkades liksom denne av den öppne och vidsynte unge professorn Johan Henrik Alstedius. (Det är inte otroligt att Comenius och Stiernhielm kände varandra, något som verkar ännu troligare med tanke på att Johan Skytte var den som Comenius hade mycket kontakt med. Och Johan Skyttes sekreterare var Georg Stiernhielm. Detta skulle på ett helt nytt sätt förklara Comenius intresse för Sverige, än vad som hittils dokumenterats!)

Comenius drömde om att återuppliva det tjeckiska språket och han talade med sina vänner om detta på universitetet. Han ansåg att han på tjeckiska kunde uttrycka alla slags tankar, men vännerna tvivlade att språket räckte till lika bra som latinet. Han beslutade sig då för att skapa en tjeckisk-latisk ordbok och där bevisa att tjeckiskan kan uttrycka allt lika väl som latinet.

Sista året av sina studier övergick han till att studera vid universitetet i Heidelberg, dels för att lyssna till professor Parea, som föreläste om världsfred och även för att delta i firandet av Friedrich Flack, evangelikernas hopp, Alberta, den engelske kungens dotter. Han träffade här andra studenter, som exempelvis Georg Hartlib. Han hade nyss fyllt 21 år och önskade skriva ett stort verk om allt vetande, likt det Alstedt skrev, för det tjeckiska folket, när han såg hur mycket på tyska det fanns vid Heidelberg.

Flera källor nämner att Comenius i januari 1614 i Heidelberg köpte av änkan efter matematikern Christman astronomen Kopernikus epokgörande skrift om planeternas rörelse, i samband med att han reste från Herborn tillbaka till Tjeckien.Han blev när han återkom lärare och rektor vid skolan i Prerov och lärde då aktivt ut till ungdomen. Han prövade redan här sina undervisningsmetoder, att samtala med eleverna, på skolan där han en gång själv studerade. År1616 blev han prästvigd.

År1618 gifte han sig med Magdalena Vizovska, oäkta dotter till Prerovs borgmästare. Familjen flyttade senare till Fulneck och Comenius blev ansvarig för kyrka och skolan i den södermähriska staden, dit medborgare från Prerov skickade sina unga att lära sig latin och tyska.

Det var ett händelserikt år, med ett stort antal kometer, något som lär ha förebådat stora epidemier. Den 15 maj fann Kepler den tredje planetlagen. Den 23 maj kastade missnöjda protestanter två rådsherrar trogna den katolske kejsar Ferdinand av Österrike-Ungern ut genom fönstret i Prag och startade därigenom den följd av händelser vilka medförde det trettioåriga kriget. René Descartes, då 18 år gammal tog samma år värvning i holländska armén för att kunna tänka. Samma år blev lord Francis Bacon kansler i England.

Äktenskapet blev lyckligt och Comenius ägnade sin tid för skolan, kyrkan och för att skriva. Vid sina resor tillbaka till Uhersky Brod till systrarna, så utarbetade han kartor, då han var missnöjd med dåtidens. Han började nu även att författa sina första encyklopediska och historiska skrifter. Han samlade även exempel på tjeckisk talesätt, sägner, visor och annan tjeckisk kultur. Han såg det tjeckiska folkets lidanden, och skrev om detta i skriften "De förtrycktas rop till himmelen", med undertiteln "eller vad vi göra, när ej mer i världen finnes någon vilken beklaga oss eller åtminstonne hörsamma vår klagan".

(Denna skrift nämns i förordet av Thomas Kroksmark till omarbetningen av boken Modersskolan, sid 16-17, med orden "Det var här som han utarbetade sin första didaktiska skrift, en liten latinsk språklära som skulle underlätta elevernas studier i det latinska språket." Denna uppgift tycks vara felaktig, jämfört med andra, tjeckiska källor, bl a Frantisek Kozik, Svetlo v temnotách, sid 30.)

Slaget vid Vita berget 1620 (Bílá Hora) beseglade protestanternas makt i Tjeckien och katolska soldater började härja fritt i protestantiska Tjeckien och röva. Comenius och staden Fulneck, besök av spanska legoknektar, vilka obarmhärtigt utrotade prästerna. Comenius fick fly för sitt liv till bergen, samtidigt som Magdalena skulle föda sitt andra barn.I början av sitt liv som flykting tänkte han bara på sitt hem och familj i Fulneck. Han gömde sig i Brandeis i Mähren hos Karl de Zerotin och skrev vid denna tid några kända klagoskrifter som behandlar det tjeckiska folkets lidande. Han skickade år1622 några brev via bud hem, men när budet återvände fick han veta sin familjs öde. De spanska soldaterna hade inte skadat hans familj, i soldaternas spår följde pesten och hela hans familj, två söner och hans fru Magdalena hade dött.

Som lärare och präst tyr sig människor till Comenius och han skrev vid denna tid en skrift i dialogform, kallad "den sorgsne" (Truchlivý). Denna skrift utkom i hemlighet i Prag 1622 och gjorde att alla Comenius verk omedelbart blev bannlysta och brändes på bål.

Karl av Zerotin kunde inte längre gömma Comenius och denne blev jagad likt fredlös, då soldater ordnade riktiga klappjakter efter brödraskapets präster. Samtidigt, då han sökte under en tid tillflykt hos familjen Cyril, så kom han nära familjens dotter Dorotea och de gifte sig på hösten 1624, då Comenius var 32 år gammal. Kort därefter deltog han i en hemlig samankomst med brödraskapet och de bad honom att undersöka i utlandet var de skulle kunna leva i exil och han gjorde en resa till Polen och Tyskland.

Under en natt år1628 så flyttade en rad familjer i hemlighet till Lesno i Polen. Dit medförde även Comenius en del böcker kring didaktik, ett ämne som fascinerade honom. Bland de lärare som lär ha påverkat nämns:

Mathurin Cordier (1479 - 1564), Francis Bacon (1561-1626), Tommaso Campanella (1568-1639), Johan Henrich Alstedt (1588-1638), Wolfgang Ratke (1571-1635), Johann Valentin Andreae (1586-1654), men de är säkert endast ett fåtal av de författare som lär ha inspirerat Comenius. Med de flesta samtida försökte han etablera kontakt genom korrespondens. Vissa svarade, som Andreae, andra, som t ex Ratke inte.

Vid samma tid välkomnade den protestantiska världen Gustav II Adolf. Vid slaget vid Breitenfeld år1630 vann svenskarna och även utvandrade tjecker skyndade till Prag. Comenius skyndade sig att färdigställa. Men när kejsaren återtog Tjeckien, så återvände Comenius till arbetet.

I Lesno blev Comenius automatiskt ansvarig för ungdomens studier. Han fick även ansvaret för tryckeriet som Karl av Zerotin i hemlighet låtit frakta till Lesno. När pesten drabbade staden, så skrev Comenius en undervisande skrift, vilken hjälpte till att bekämpa smittan och även närmade polska befolkningen med theckerna. Själve borgmästaren Jan Schlichting tackade Comenius för detta.

Under vistelsen i Lesno utkom Världens labyrint och hjärtats paradis (år1631), en alegori om världen, läran, tron och lidandet. Boken Den öppnade gyllene dörren till språken (Janua linguarum reserata, år1631), en lärobok i latin, gjorde Comenius världsberömd. Nya utgåvor på franska och engelska planerades.

I den tjeckiska utgåvan förenade han läroboken med talesätt under titeln "De gamla tjeckernas vishet". Många av Comenius tjeckiska handskrifter från denna tid lade han åt sidan och de glömdes bort. Två hundra år senare återupptäcktes handskrifterna av den tjeckiske forskaren Jan Evangelista Purkyne i Lesno.

Han skickade vid denna tid till några betydelsefulla personer sitt latinska undervisningsverk, Didactica, för att få gensvar. Men han blev besviken, eftersom många av hans krav i boken ansågs överdrivna.

Gustav II Adolf vann slaget vid Lützen år1632, men dog samtidigt och därmed hoppet om att kunna återvända, ledda av protestantiske "vinterkonungen".

Georg Hartlib som Comenius lärde känna vid Heidelberg hade en bror, Samuel Harlib (1600-1662). Det han från sin bror fick höra om Comenius fick honom att tro att Comenius kunde förverkliga föreställningen på en utopistisk, fredlig värld, utifrån upplysta medborgare. Han skrev därför till Comenius. När Comenius fick begäran, så skrev han ett utkast till pansofin, läran om allt. Hartlib väntade inte ens på författarens samtycke, utan tryckte detta under namnet Förspelet till Comenius ansträngningar (Conatuum Comenianorum praeludia 1637). När Comenius fick svaret från Hartlib, så blev han förvånad, för inte ens han hade vågat trycka något som skulle skapa så många fördomar.

Samtidigt blev han vald till rektor vid skolan i Lesno. Därför införde han en nyhet i studierna. Han skrev och uppförde med eleverna teaterföreställningar, som en del i undervisningen. Dom första teaterämnet valde hanDiogenes öde och hans omvandling från godtrogen yngling till filosof. Omgivningen klagade dock att ämnet inte var tillräckligt fromt.

Under denna tid, förutom undervisning, ansvar för skolan, så ansvarar han även för alla teologiska strider som utvecklas, mellan olika troenderiktningar och Comenius för brödraskapets talan i dessa teologiska "skriftdueller".År1641 mottog Comenius tre brev, vilka alla innehöll begäran att Comenius ska resa till England, vilka Hartlib skickat med olika kurirer. Han sa adjö till sin hustru och till sina döttrar Kristina och Beata. Från Gdansk steg han på båten, vilken blåste bort till skandinavien i en storm och sedan blåste tillbaka till Gdansk. Men han lät sig inte stoppas. Comenius trodde att han reste som okänd resenär. Han visste inte att Hartlib tillhörde en våghalsig parlamentsgrupp engagerad mot kungen Karl I och mot biskopars och kyrkan vilken önskade behålla egendomar. I gruppens förgrund stod revolutionspolitikern John Pym och medlem var även diktaren John Milton.

Redan vid hamnen välkomnades Comenius av en grupp betydelsefulla mänen. Han träffade i England John Durys sekreterare Peter Figul-Jablonsky, vilken var en av Comenius elever från Lesno. Han träffade även Václav Hollar, en känd tjeckisk exilmålare, vilken tog tillfället i akt och skapade ett porträtt av Comenius,

I England lärde han känna stenografi för att föra anteckningar i skolorna. Han blev imponerad att många studenter studerar grekiska och hebreiska. Allt verkade fungera väl, Comenius vän, biskop Wiliams blev ärkebiskop. Sedan gick katolikerna i Irland till uppror. Hela omgivningen verkade plötslig upprorisk och trots att vännerna bad Comenius att vänta, så beslutade han att resa. Också hans fru sände honom ett brev fullt med tårar, där hon bad att han inte skulle flytta familjen till ett land, vars språk de inte kunde förstå.

Han funderade på att åka till Frankrike, dit kardinal Richelius sekreterare inbjudit honom. Han fick även en inbjudan till Sverige. Han hade sedan tidigare haft korrespondens med Ludvig de Geers söners lärare, Hotton, samt även med de Geers förvaltare Wolzogen. John Dury hade också han berättat för Comenius om de Geer.

Comenius kom till Sverige år1641 och träffade Axel Oxenstierna, Ludvig de Geer, René Descartes, Johannes Mathiae och drottning Kristina. Drottningen lär ha tilltalat honom på flytande latin och bekräftade att hon lärt denna från Comenius lärobok. Han fick av Axel Oxenstierna uppgiften att skriva läroböcker för svenska skolan. Då han tänkte på sin familj så beslutades att han skulle bosätta sig i den svenska hamnstaden Elbing. För Comenius arbete fick de Geer även betala understöd till exilbefolkningen i Lesno och Ungern. Comenius tröstade sig med att han genom sitt arbete även indirekt hjälper sina bröder. Han reste till Turin för att delta i ett viktigt kyrkomöte och ådrog sig Sveriges missnöje. År1646 reser han till Sverige och visar upp de olika läroböckerna som han författat för en skolkommision.

År1648 väljs Comenius till biskop i brödraskapets kyrka och han väljer att flytta tillbaka till Lesno. På färden tillbaka blir Dorotea sjuk och dör snart efter ankomsten till staden. Comenius får ta hand om de två döttrarna och den yngste pojken Daniel. I Lesno börjar han åter undervisa både i skolan och unga präster.

Mot slutet på mars 1650 anordnades en sammankomst i Lesno där företrädarna för de främsta ur brödraskapets kyrka från Polen, Preussen och Slesien träffades och behandlade situationen efter den Westfaliska freden 1648. För Sverige blev denna fred lycklig, för man fick stora markområden, men för det tjeckiska brödraskapet förstod man att möjligheten att återvända till ett från Habsburgarna befriat Tjeckien därmed var förlorad.

De Ungerska bröderna krävde speciellt att någon från kyrkan ska besöka dem och de önskade med ett särskilt tillägg just J. A. Comenius, vilken de inte sett på över 25 år. Detta sällskap enades om att bifalla förslaget och sända Comenius till bröderna i Ungern med ett speciellt brev till Zigmund Rakozi, samt brev till rektorn Jan Tolnaie, vilken var under många år god vän till Hartlib i England. Rakozi inbjöd även Comenius till överläggningar om skötseln av skolan och andra pansofiska ansträngningar. Vidare skulle man meddela att trots den Westfaliska freden, så hade man bestämt att brödraskapets kyrka inte skulle upphöra.

För att ordna sina familjeförhållandena och sina barns vård innan resan, så gifte han sig för tredje gången, med Jana Gajusova. De två äldre systrarna gifte sig kort därefter. Alberta gifte sig med Comenius elev Peter Figulus och Kristina gifte sig med sonen till Johanna, vilken biskopen i Prerau lovat Comenius till hustru för 44 år sedan. Alltså förenades ätterna i den andra generationen iallafall.

Under tiden mella påsk och pingsthelgen reste Comenius till övre Ungern och uppgjorde sin vistelse i Blatny Potoce, dit han återkom permanent mot slutet på vintern samma år1650, då han alltså var 58 år. Blatny Potok en stad som ligger vid foten av vinbärande sluttningar. I skolan, där hans tidigare lärare, Alstedt och Piscator undervisat och där hans läroböcker användes mottogs han med glad vördnad.

Hertiginnan Zuzana önskade skapa en ny skola och bad Comenius att bosätta sig i staden och bygga upp denna. Även rektorn vid skolan Jan Tolnai bad Comenius om detta. Alltså föll Comenius för frestelsen att bygga upp en skola helt enligt sina egna idéer.

Han krävde ordentliga löner till lärarna. Han genomdrev att skolan skulle få ett tryckeri för skolböcker. Han krävde stipendier för fattiga och ordnade med plats för begåvade studenter från Lesno i skolan vid Blatny Potok. Han grundade alltså en pansofisk skola, vilken dock bara växte till tre årskurser. För ständigt kämpade han mot motsättningarna med rektorn Tolnaie och lättjan hos eleverna.

Comenius försökte att väcka eleverna till större flit år1652 med två traktat med samma namn: ”De ratione studii”, dels av humanisten Fortia och dels av Desideria Erasmus.

Den förste var en holländsk humanist, vid namn Ioachim van Sterk, kallad Ioachimus Forius Ringelbergius, född i Antwerpen år1499. Fortia var professor i filosofi och astronomi i Paris, Orleans, Bryggen, Lyon och Basel. Han dog ungefär 1536. Fortia skrev till sina skrifter en inledande studie: De ratione studii, i vilken han råder ungdomen att flitigt och ordentligt lyssna, öva och lära.

Den andre var den kände humanisten och Fortiers vän, Desiderius Erasmus av Rotterdam, född år1467, en aktad man och eftersökt av regenter och de andliga, senare avskydd av katolikerna och protestanter. Han dog år1536. Erasmus skrev 1512 en speciell annan skrift, De ratione studii, i vilken han betonar den dubbla kunskapen, den sakliga och den skriftliga och uppmanar eleverna till studier och övning.

Både dessa skrifter hjälpte inte mycket, så därför skrev Comenius själv en ny skrift: Fortius redivivus, i vilken han ordentligt bevisar sina påståenden med en mångfald exempel och uppmanar eleverna, lärarna, skolledningen och skolstyrelsen till större flit och ordentligare arbete till nytta för skola och studier.Han arbetade hårt på att skapa läroböcker, i vilka illustrationerna tillsammans med texten ska skapa en enhet och möjliggöra att barnen ska kunna lära orden, samtidigt som de lär känna tingen. Han gjorde försöksexemplar, kallad Lucidarium och sökte aktivt efter någon som kunde skapa illustrationer som passade. Han skickade, sin vana trogen trycken till vänner, främst till Samuel Hartlib för att få gensvar.

Efter tre år i Blatny Potok med ständiga motsättningar visade Comenius att föräldrarna, adeln inte förstått hans ansträngningar och önskar inte att göra skolan behagligare för eleverna. Han bestämde sig då att försöka med teater liksom tidigare i Lesno. Skolföreståndarna var advundsjuka på Comenius, vilken födde sin familj med sin lön och dessutom hade ordnat med gratis studier för tolv av sina skyddslingar från Lesno. Han genomdrev ändå att teaterföreställningarna skulle bli av och alla hans motståndare följde med stor spänning utvecklingen.

För att denna gång undvika teologisk kritik, så valde han några kapitel från latinläroboken. Vilken uppgift i pjäsen eleverna skulle få bestämdes utifrån deras vitsord, men i övrigt överlät han åt dem att utveckla in uppfinningsrikedom. Redan vid första föreställningen, då ett femtiotal elever framförde i dialoger tjugo kapitel ur den latinska läroboken, så hade man överraskande framgång. Lärarna blev tvungna att erkänna att eleverna vid framförandet erhållit en ovanlig säkerhet. Elever, vilka för några veckor sedan inte kunde mer än ett fåtal ord framförde utan fel långa passager, uppförde sig väl och naturligt, orädda och många visade även prov på uppfinningsförmåga.

Nästföljande teaterföreställningar hade ännu större framgång och stor publik. Främst föräldrarna fick äntligen se, att deras önskningar blivit uppfyllda. De enades att Comenius med teatern lyckats visa att man kan lär sig både ämnet, korrekt uppförande och att exempel verkar effektivare än oändligt antal tillrättavisningar. Dessutom sporrar teatern eleverna till eget arbete och framkallar föräldrarnas belåtenhet. Skolföreståndare Tarsalli själv konstaterade, att Comenius framgång innebär en seger över det obildade, vilket tyngt det ungerska folket dittills.

På lärarnas förslag sammanställde Comenius en förteckning över teaterpjäser lämpliga att uppföra och ordnade även en turordning. Hela verket kallade han för Skolan på scenen (Schola ludus).

I slutet av maj 1654 uppförde i hertiginnan Zuzanas trädgård Comenius en pjäs med sina skolelever, där han även visade prov på kunnigt utnyttjande av utomhusmöjligheter och slottets arkitektur. Samtidigt var detta en avskedsföreställning, för efter svenska drottning Kristinas abdikation och övergång till katolicismen, så fick åter katolska kyrkan överhanden och tiderna började bli oroliga för Comenius. När han återkom till Lesno, så väntade hans dotter Alberta att han skulle välsigna sitt barnbarn innan hon återvände till Gdansk.

I Lesno återgick han till sitt tidigare liv, som rektor och präst, samtidigt som han förberedde för tryck sitt nya verk, Världen i bilder (Orbis pictus). När verket utkom 1658, så blev det världens första illustrerade bok.

Politiskt blev Lesno föremålet för konflikten mellan katoliker och protestanterna och när katolikerna fick överhanden. Hartlib och andra bad Comenius att skicka sina böcker i säkerhet, men han kunde inte tro att polska katoliker skulle bete sig illa i en polsk stad. Men 1656 omringade soldater staden och under tre dagar brann Lesno. Hela Comenius livsverk brann upp. Pansofin, med metafysiken, alla hans kyrkotal under alla år, samlingen med tjeckiska språket, alla skrifter samlade under 40 år. Men han lyckades rädda livet och sin familj.

Han blir inbjuden till Amsterdam av Henrik de Geer. Sex veckor stannar han dock i Hamburg, för att göra i ordning några skrifter, med vilka han tänker etablera sig i Amsterdam. Det var fjärde gången Comenius kom till Amsterdam. Första gången var för 44 år sedan och han tyckte om staden.

Han blev överallt bemött med respekt och undervisade rika borgare och de Geers söner. Första boken som han gav ut i Amsterdam var Skolan på scenen. Nästan samtidigt publicerades Världen i bilder, som en ny slags lärobok, vilken verkligen skapade uppmärksamhet.

En viktig milstolpe som visar hur långt han kom när det gällde didaktiken, visar samlinkgsverket Opera didactica omni. Den publicerades i fem hundra exemplar och föreställde egentligen en biografi över Comenius lärarerfarenheter, med vilka Comenius tänkte presentera sig i Amsterdam. På titelbladet sitter han framför olika skolsymboler och symbolder för vetande. Det han speciellt påpekade är att undervisa till harmoni med alla människans egenskaper. Han skrev "Omnia sponte fluant, absit violentia rebus. (Låt allt flöda i samklang, utan våld.) Han tillägnade staden Amsterdam verket.Comenius bodde i samma kvarter som Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606 - 1669) och det sägs att ett av hands porträtt kanske är Comenius. Under tiden i Amsterdam deltog Comenius i brevväxling och publicerade många av sina verk. Han var under sina sista år ofta sjuk. Han blev glad, när han fick höra att hans lärobok i latin hade givits ut, utan författarnamn, av jesuiterna i Prag. Samtidigt angriper några avundsjuka konkurrenter och anklagar hans pansofi och undervisningsteorier för bluff. Comenius försöker då rättfärdiga sig, genom att nedskriva hur saker skett, som exempelvis hur Hartlib publicerade pansofin utan Comenius vetskap i England.

Tyvärr har Comenius dagböcker gått förlorade, men hans idéer till nya skrifter och verk, kallat Elias rop (Clamores Eliae) har man funnit. Där skrev han sina sista fem års anteckningar om önskan att reformera världen. Peter Figulus blev vald till tjeckiska brödraskapets överhuvud för att underlätta för Comenius under hans sista år. Vid sitt sjuttioåttonde år, började han samla material för ett historiskt verk om brödraskapet. Med skräck insåg han att han kanske inte skulle hinna publicera sitt slutliga undervisningsverk. Därför bad han sin son Daniel med Kristian Nigrin att se till att de ska bearbeta hans handskrifter och koncept och ge ut all delarna. Den 15 november 1670 dog Comenius i Amsterdam. Han begravdes i kyrkan i Naarden.

Intresset för Comenius verk växte i takt med att fler uppmärksammade didaktikens nödvändighet. Samtidigt upptäcktes sporadiskt Comenius verk i världen. I Leningrad upptäcktes 1931 fyra latinska och två tjeckiska skrifter. Även om Comenius språk är ålderdomligt, så är hans erfarenheter och slutsatser lika levande idag som för över 300 år sedan.

Referenslista för levnadsteckning

  • František Kožík, (1970), Světlo v temnotách, Státní pedagogické nakladatelstvo, n. p.
  • Comenius, Jan Amos, Fortius redivivus, De pellendaè Scholis Ignavia, Opera Didactica Omni (1657, nyutg 1970), Academia Scientiarum Bohemoslovencia, II delen, sid 759-775
  • Comenius, Jan Amos, (1657, nyutg 1970), Januae Lingvarum Praxeos Theatricae, De pellendaè Scholis *Ignavia, Opera Didactica Omni, Academia Scientiarum Bohemoslovencia, II delen, 8 teaterstycken, sid 831-1039
  • Comenius, Jan Amos, (1657,nyutg 1989) Modersskolan eller om barns omvårdnad och uppfostran under de sex första levnadsåren, översatt Rud Hall, moderniserad och inledning till boken skriven av Thomas Krokstad, Institutionen för metodik i lärarutbildningen, Göteborgs Universitet
  • Comenius, Jan Amos, (1652 Fortius redivivus, http://citanka.cz/komensky/forttoc.html, den tjeckiska översättningen gjord av F. J. Zoubek: "Jak lenivost ze skol vypuditi", år1872. Tyska översättningen, Jul. Beegera och J. Leutbechera: "Wiederbelebter Fortius oder uber die Vertreibung der Tragheit aus den Schulen", år1874 och 1875.
  • Comenius, Jan Amos, (1652) Fortius oživený, http://citanka.cz/komensky/forttoc.html, den tjeckiska översättningen gjord av F. J. Zoubek: "Jak lenivost ze skol vypuditi", år1872. Tyska översättningen, Jul. Beegera och J. Leutbechera: "Wiederbelebter Fortius oder uber die Vertreibung der Tragheit aus den Schulen", år1874 och 1875.
  • Comenius, Jan Amos (1657), Fortius redivivus, De pellendaè Scholis Ignavia, Opera Didactica Omni (1657, nyutgiven 1970, i utsökt vacker läderinbunden upplaga), Academia Scientiarum Bohemoslovencia, 2:a delen, sid 759-775.
  • Murphy, Daniel (1995), Comenius a critical reassessment of his life and works, Cambridge University Press, ISBN 0-7165-2537-2,kolla fakta hos: Libris,kolla vem som har boken hos: LibraryThing.com,kolla priset hos: Adlibris,Bokus,Internetbokhandeln,bokfynd.nu,bokpris.com,amazon.com, amazon.co.uk,barnesandnoble.com,pricescan.com.

Författare: Peter Freund (prifre@prifre.com)

Redigera?

Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing

Inga kategorier för denna artikel än...

Vi behhöver hjälp att kategorisera våra artiklar. Kan du skriva ett nyckelord för denna artikel? Du kan skriva upp till 3 olika nyckelord för denna artikel, vi uppskattar din hjälp!

Skriv nyckelord som du tycker beskriver denna artikel på ett bra sätt. Du kan ange 3 olika nyckelord för denna artikel, max 20 tecken per nyckelord.

  1. Lägg till fler
    Skriv in svaret på frågan: 6+1

Intresserad av fler artiklar?

Epiphany
Wipro
Gnumeric
Z1
E120
MVS
Kärnfusion
Philip Morris Inc
Havsvatten

Senaste sökningarna

boll har fått 1696 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 19:05:14.

formel har fått 1342 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 19:03:54.

siren har fått 1443 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 19:03:05.

PO har fått 2192 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 19:02:21.

HEALING har fått 1715 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 19:00:27.

psd har fått 1377 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 19:00:26.

blanksteg har fått 1355 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 18:59:26.

juni har fått 1647 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 18:58:25.

jpeg har fått 1355 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 18:58:25.

orakel har fått 1473 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 18:58:25.

RIMM har fått 1414 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 18:55:16.

piggelin har fått 1389 sökningar. Den senaste gjordes 2024-10-11 18:45:24.

Designed by: template world
Learning4sharing.nu
All Rights Reserved. 0.07 SEK

Logga in

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar!

Ingent Konto?

Skaffa konto för att redigera och skapa nya ariklar Nytt Konto.

Ny Användare

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar! Skapa konto nedan.


Ett verifieringsmail kommer att skickas till din E-post som du måste öppna och verifiera din E-post med

Lägg till artikel

Du är inte inloggad.

Logga In eller Skapa konto.